Ergenlik dönemindeki zihin yetersizliği olan bireylerin cinsel gelişim özelliklerinin ebeveyn görüşleri ile değerlendirilmesi: Bir ölçek geliştirme çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ergenlik dönemindeki zihin yetersizliği olan bireylerin cinsel gelişim özelliklerinin ebeveyn görüşleri ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç için 'Ergenlik Dönemi Zihin Yetersizliği Olan Çocukların Cinsel Gelişim Özellikleri' ölçeği geliştirilmiştir. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden betimsel türde tarama modeline göre yapılandırılmıştır. Ölçek, açıklayıcı faktör analizi için 310, doğrulayıcı faktör analizi ve araştırmanın bulgularını elde etmek için 550 olmak üzere toplamda 860 ebeveyne uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından alan yazın taranarak oluşturulan ölçek ve aile bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS ve LISREL paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonunda, Cronbach Alpha Güverlilik kat sayısı tüm ölçeğe ilişkin 0,85 olarak tespit edilirken ölçeğin 9 boyutlu yapısının, doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen uyum istatistiklerine göre doğrulandığı tespit edilmiştir.Araştırmanın bulgularına göre ergenlik dönemindeki zihin yetersizliği bulunan çocukların cinsel gelişim özellikleri ile ebeveynin cinsiyeti, eğitim durumu, eşiyle birlikte yaşama durumuna göre ve çocuğunun cinsiyeti, yaşı ve yetersizlik derecesi değişkenlerine göre anlamlı bir farkın olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, ebeveynler çocuklarının cinsel gelişim özellikleri hakkında yeterli bilgiye sahip değillerdir. Çocukların cinsel gelişimlerine yönelik; bedensel, duygusal, sosyal, cinsel değişimleri içeren aile eğitim programları ve bu programları oluştururken kültürel, dini ve yasal boyutların dikkate alınması gerektiği önerilmektedir. In this study, it was aimed to determine the sexual developmental characteristics of individuals with intellectual disabilities by their parental views. For this purpose, 'Sexual Development Characteristics of Children with Adolescent Intellectual Disability' scale was developed. The scale was applied for explanatory factor analysis of 310, confirmatory factor analysis and 550 parents to obtain the findings of the research. In other words, this scale has been applied to a total of 860 parents. The data of the research were collected by using the scale and family information form prepared by scanning the literature by the researcher. The obtained data were analyzed using SPSS and LISREL packet programs. At the end of the analysis, it was determined that the Cronbach Alpha Coefficient was 0.85 for the whole scale, and the 9 dimensional structure of the scale was confirmed by the compliance statistics obtained from the confirmatory factor analysis.According to the findings of the study, it was evaluated that the children with intellectual disability in adolescence had a significant difference according to their sexual development characteristics, parents' gender, educational status, living together with their husbands and gender, age and obstacle grade variables. As a result, parents do not have enough knowledge about their child's sexual development characteristics. For the sexual development of children; family education programs that include physical, emotional, social, and sexual changes, and that cultural, religious and legal aspects should be taken into account when creating these programs.
Collections