Öz-düzenlemeli çevrimiçi öğrenme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve öz-düzenlemenin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Öz-düzenlemeli çevrimiçi öğrenme ölçeğinin Türkçe uyarlaması yapılmış ve ayrıca çevrimiçi öğrenme ortamlarında öz-düzenlemeli öğrenme becerileri ile cinsiyet, okul türü, akademik başarı ve çevrimiçi ortamda kalma süreleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu araştırmanın modeli tarama modeli esas alınarak desenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Jansen, Leeuwen, Janssen, Kester, Kalz (2016) tarafından çevrimiçi öğrenme ortamları için geliştirilmiş `Self-Regulated Online Learning Questionnaire` (SOL-Q) ölçeği Türkçeye uyarlanmıştır. Türkçe uyarlaması yapılan bu ölçek araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veri toplama süreci ölçek uyarlama ve araştırma problemleri için farklı örneklemlerde (akademik dönemlerde) denenmiş ve kullanılmıştır. İstatistik analizlerde uyarlama süreci için 569 ve araştırma problemleri için 128 üniversite öğrencisinden toplanan veriler kullanılmıştır. Türkçe'ye çevrilen ölçekte 569 üniversite öğrencisinden toplanan veriler üzerinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizinde orijinal ölçekteki 5 faktör yapısı oluştuğu görüşmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda orijinal halindeki faktör yapısı doğrulanmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda α değeri >.70 olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, Türkçeye uyarlanan ölçeğin geçerlik ve güvenirlik sonuçlarının uygun olduğu görülmüştür. Uyarlanan ölçek, araştırma problemlerin incelenmesi için farklı bir örnekleme tekrar uygulanmıştır. Cinsiyet, okul türü değişkenleri için fark incelemeleri ve akademik başarı, çevrimiçi olma süreleri değişkenleri için ilişki inceleme analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet değişkenine göre öz-düzenleme becerileri arasında anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. Okul türü değişkenine göre öz-düzenleme becerilerinin `Sebat` alt boyutunda meslek yüksekokulu lehine anlamlı farklılık olduğu ancak diğer alt boyutlarda farklılık olmadığı bulunmuştur. Ayrıca akademik başarı ile öz-düzenleme arasında zaman yönetimi alt boyutunda anlamlı bir ilişki bulunmuş ancak diğer alt boyutlarda anlamlı ilişki bulunmamıştır. Çevrimiçi olma süreleri ile öz-düzenleme becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.Bu çalışma kapsamında, çevrimiçi öğrenme ortamları için öz-düzenlemeli öğrenme becerilerini belirlemeye yönelik geliştirilen ölçeğin uyarlama çalışması yapılmıştır. Çalışma sonucunda çevrimiçi öğrenme ortamları için Türkçeye uyarlanmış geçerli ve güvenilir `Öz-düzenlemeli Çevrimiçi Öğrenme Ölçeği` elde edilmiştir. In this study, the adaptation of self-regulated online learning scale into Turkish was carried out, and the relationship between self-regulated learning and gender, school type, academic achievement, and elapsed time in online learning environments was investigated. This study was based on the survey methodology. The `Self-Regulated Online Learning Questionnaire (SOL-Q)`, developed by Jansen, Leeuwen, Janssen, Kester, and Kalz (2016) was adopted into Turkish, and was used as the data collection tool. 569 university students' data were used for adaptation, and different 128 university students' data were used for the actual study, and were analyzed. Exploratory and confirmatory data analysis were applied for the adaptation of the scale into Turkish. Exploratory factor analysis resulted in five factors. Exploratory factor analysis confirmed the five factor model. The Cronbach's alpha was found as >.70. According to the findings, it was indicated that the validity and reliability of the Turkish version of the scale was satisfied. The adapted scale was administered to different sampling for the investigation the research problems. Comparison tests were used for gender and school type variables, and correlational investigations were utilized for the academic achievement and time elapsed in online learning environments. After data analysis, it was found that there was not a significant difference in the self-regulation scores in terms of gender. Although, in terms of school type, vocational high school students' self-regulation skills were higher in the `persistence` factor, there were not significant differences in other factors. Moreover, there was a correlation between the academic achievement and the time management factor, but the correlations with the other factors were not significant. A significant correlation between the time elapsed in online learning environment and the self-regulation skills was not found. Within the scope of this study, the study of the adaptation of the scale for self-regulated learning skills for online learning environments was carried out. At the end of the study, `Self-regulated Online Learning Scale`, which was adapted into Turkish and was valid and reliable, was achieved.
Collections