Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-71 aylık çocukların okul algılarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48–71 aylık çocukların okul algılarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Bolu il merkezindeki 4 ilköğretim okulunun ana sınıfları ile 3 bağımsız anaokulundaki 48–71 aylık 117 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri nitel veri toplama tekniklerinden olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak ve `Bana bir okul resmi çiz` yönergesi verilerek resim çizdirme tekniği yoluyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, nitel veri analizi tekniklerinden betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada, çocukların büyük çoğunluğunun okulu öğrenme yeri olarak gördükleri belirlenmiştir. Çocukların çoğunluğunun okulu eve benzetmeleri onların yaşamında okulun önemli bir yere sahip olduğunu göstermiştir. Çocukların okulu tanımlamalarında, okulda neler yaptıklarında, en çok sevdiklerinde, sevmediklerinde, okulu benzetmelerinde, hayallerindeki okulda, hayallerindeki okulun içinde olmasını istediklerinde okul türleri ve cinsiyet açısından farklılık olmadığı görülmüştür. Çocukların büyük çoğunluğunun resimlerinde okul binası çizdikleri ve okulu fiziksel özellikleri ile algıladıkları tespit edilmiştir. Bazı çocukların resimlerinde okulun sosyal ilişkilerin kurulup geliştirildiği sosyal bir ortam, bazı çocukların resimlerinde ise okulun oyun ve hareket ihtiyaçlarını karşılayan bir yer olduğu görülmüştür. Çocuklar genellikle okulu olumlu algılamış, fakat bazen öğretmenlerinin kişisel özelliklerinin ve okullarının fiziksel büyüklüğünün (iç ve dış mekânın küçük olmasının) olumsuz algılamalara yol açtığı belirlenmiştir. Çocukların çoğunluğunun hayallerindeki okulun güzel ve büyük bir okul olduğu bulunmuştur. Özellikle ana sınıflarının iç ve dış mekânlarında materyal yönünden eksiklikler olduğu, her iki okul türünde de açık hava etkinliklerine yeteri kadar önem verilmediği ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla çocukların iç ve dış mekânları ile güvenli, rahat, estetik, sosyalleşme, oyun ve hareket gibi ilgi ve ihtiyaçlarını karşılayacak okullara ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir. Buna göre, çocukların okula ilişkin algılamalarında okul öncesi eğitim kurumlarının nitelik ve niceliğinin etkili olduğu, bu kurumların iç ve dış mekân düzenlemelerinin bir bütün olarak yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Dönem, Okul Öncesi Çocuk, Okul Algısı The purpose of this research is to examine the school perceptions of 48–71 month old children attending to pre-school education institutions. 117 children who are 48–71 month old in kindergartens of 4 primary education schools and 3 independent infant schools in Bolu constitute the study group of the research. The data of the research have been collected by using the semi-structured interview technique, which is one of the qualitative data collection techniques and by giving directive `Draw a picture of school to me` through the technique of having a picture drawn. In the analysis of the obtained data, descriptive anlysis technique which is one of the qualitative data analysis techniques has been used. İn the research, it was determined that the vast majority of children regarded the school as a learning place. That the majority of the children have likened the school to a house showed that the school has an important place in their life. It has been observed that there are not any differences in their descriptions of school in terms of what they do at school, what they like most, what they do not like, what are the things likened to schools, the school in their dreams, the things that they want them to be avaible in their dreams school, school types and gender. In the pictures of the children, it has been determined that the majority of the children has drawn the school building and perceives the schools with their physical characteristics.In some children's pictures, it has emerged that the school is seen as a social environment in which social relations are established and developed and in some children's pictures, the school is regarded as a place that meets the needs for play and movement. It has been determined that children generally perceive the school in a positive way, sometimes the personality trait of the teacher and the physical size of the school (that the indoor and outdoor areas are small) lead to negative perceptions. It has been found that most of children's school that they dream of is a beautiful and big school. It has been revealed that there is a lack of materials especially in the indoor and outdoor spaces of the kindergartens and that the outdoor activities are not attached importance in both types of schools. Therefore, it has been determined that children need schools that will meet their interests and needs such as safe, comfortable, aesthetics, socialization, play and movement together with indoor and outdoor spaces. Accordingly, it has been concluded that the quality and quantity of pre-school education institutions are influential in children's perception of the school and that the indoor and outdoor regulations of these institutions should be done as a whole. Keywords: Pre-School Education, Pre-School Period, Pre-School Child, School Perception.
Collections