Türkiye`de beden eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma ile Türkiye'deki Yükseköğretim Kurumları bünyesinde, Beden Eğitimi ile ilgili yapılan doktora tez çalışmalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda üniversitelerde Beden Eğitimi ile ilgili hazırlanan doktora tezleri YÖK Elektronik Tez Arşivinden, belirli anahtar sözcükler yardımıyla araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini beden eğitimi ile ilgili yapılan tüm doktora tezleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise YÖK Elektronik Tez Arşivinde tez isminde `Beden Eğitimi` ifadesi geçen, 1990 ve 2018 yılları arasında beden eğitimi ile ilgili yapılan, onaylanan ve yayımlanan 93 doktora tezi oluşturmaktadır. Ulaşılan tezlerin incelenmesinde Ataş (2015) tarafından geliştirilen tez inceleme formu kullanılarak, beden eğitimi ile ilgili hazırlanan doktora tezlerinde; üniversiteler, enstitüler, anabilim dalları, yıllara göre dağılım, çalışmayı gerçekleştiren kişilerin cinsiyetleri, tez danışmanların unvanları, araştırma konuları, kullanılan araştırma türleri, desenleri ve örneklem (çalışma) grupları, veri toplama araçları, verilerin çözümlenmesinde kullanılan istatistiksel yöntemler, yerli-yabancı ve toplam kaynakça sayıları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada tarama modeli ve nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel programlar kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda beden eğitimi ile ilgili yapılan doktora tez çalışmalarını gerçekleştiren kişilerin çoğunluğunun erkek olduğu ve tez danışmanlığını yürütmüş olan öğretim üyelerinin unvanlarının çoğunluğunun profesör doktor olduğu belirlenmiştir. Tezlerde en sık çalışılan konuların tutum, öğretim, model, yöntem ve teknikleri, performans, erişi, kalıcılık, transfer ve öğretim programlarının değerlendirilmesi ve karşılaştırılması olduğu tespit edilmiştir. Tezlerde araştırma türü olarak en fazla nicel araştırmaların ve araştırma modeli olarak ise en fazla betimsel modelin kullanıldığı görülmüştür. Örneklem gruplarında, en fazla öğretmenlerin ve öğrencilerin örneklem grubu olarak kullanıldığı göze çarpmaktadır. Buna ek olarak tezlerde, veri toplama aracı olarak en çok ölçeklerin ve anketlerin tercih edilerek kullanıldığı ve verilerin çözümlenmesine istatistiksel yöntemlerde parametrik testlerin kullanıldığı görülmüştür. Doktora tezlerinde kullanılan yabancı kaynakça sayısının yerli kaynakça sayılarına göre daha fazla kullanıldığı dikkat çekmektedir. Bu alanda yapılan doktora tezlerinin, tez sayısı bakımından en çok 2012 yılında yapıldığı belirlenmiştir. Enstitü olarak doktora tezlerinin en fazla Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde yapıldığı görülmüştür. Anabilim dalı olarak incelendiğinde ise en fazla Beden Eğitimi ve Spor alanında doktora tezi yapıldığı gözlenmiştir. Üniversite bazında ise doktora tezlerinin yoğunluklu olarak Gazi Üniversitesi'nde yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. It was aimed to examine the doctoral thesis studies in the field of Physical Education within the Higher Education Institutions in Turkey with this study. In accordance with this purpose, PhD dissertations prepared in the field of Physical Education at universities were searched through the YÖK (Council of Higher Education ) Electronic Thesis Archive by means of certain keywords. The universe of the research consists of doctoral dissertations in the field of physical education. The sample of the research is composed of 93 doctorate thesis which was prepared in the field of physical education between 1990-2018, approved and published in the field of physical education, including `Physical Education` in the name of thesis in YÖK (Council of Higher Education ) Electronic Thesis Archive. A thesis examination form which developed Ataş (2015) was used in the examination of theses. Universities, institutes, branches of education, distribution according to years, gender of persons who perform the study, titles of thesis advisors, research topics, research types used, patterns and sampling groups, data collection tools, statistical methods used in analyzing data, numbers of domestic and foreign and total bibliography have been tried to be determined in doctoral dissertations prepared in the field of Physical Education. Scanning model and a qualitative data collection method are used in the research. The obtained data were analyzed using statistical programs. As a result of the findings, it was determined that the majority of the persons who carried out doctoral thesis studies in the field of Physical Education were male and that the majority of the professors who carried out the thesis counseling were professor doctors. It has been determined that the most frequently studied topics in dissertations are evaluation, comparison and comparison of attitude, teaching, model, methods and techniques, performance, access, permanence, transvers and teaching programs. it was observed that the most quantitative researches were used as the research type in these dissertations and descriptive model was mostly used as the research model. Students and teachers are mostly used as sample groups in sample groups. In addition it was seen that scales and questionnaires were used the most as data collection tools in dissertations and parametric tests have been used in statistical methods for analyzing data. It is noteworthy that the number of foreign bibliography used in doctoral dissertations is used more than the number of local bibliographies. It was determined that doctoral dissertations prepared in this area were written in 2012 at most in terms of thesis numbers. As an institute, it was seen that most of doctoral dissertations were prepared at the Institute of Educational Sciences. When examined as department it was observed that doctoral dissertations were written mostly on Physical Education and sports field. In university basis it has been concluded that doctoral dissertations were extremely prepared at Gazi University.
Collections