İlköğretim okulu yöneticilerinin zaman yönetimi becerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilim ve teknolojideki gelişmeler yaşamı daha karmaşık hale getirmektedir. Bilgi birikimi artmakta, sorunların çözüm biçimi değişmekte, akıp giden süreç içerisinde zamana göre bireyin kedisini yönetmesi hız çağında daha da önemli hale gelmektedir. Zamana göre öğrenciye kendisini yönetmeyi öğreten okulların yönetimi ve yöneticilerin tutum ve davranışları okulların etkililik ve verimliliği açısından önem taşımaktadır. Zaman yönetimi, insanın zamanı yönetmesi değil, zamanı kullanırken etkinlikleri yönetmesi, organize etmesidir. `Zaman yönetimi`, `zamanın planlaması` kavramları, çalışanların performanslarını, çalışma ortamının verimliliğini ve çalışılan kurumun kalitesini değerlendirme noktasında daha önemli hale gelmektedir. Bu araştırma, ilköğretim okulu yöneticilerinin zaman yönetimi becerilerine (zamanı planlama, zamanı etkin kullanma, zaman tuzaklarına düşmeme) ne düzeyde sahip olduklarını demografik ve mesleki bazı değişkenlere göre incelenmesini amaçlamıştır. Araştırma tarama modelindedir. Çalışma grubu, İstanbul ili Ümraniye ilçesi 2013-2014 öğretim yılındaki resmi ve özel 46 ilköğretim okulunda görev yapan 138 yöneticiden oluşmaktadır. Okul yöneticilerinin görüşleri Murat Süsin (2012)'in farklı zaman yönetimi anketlerinden de yararlanarak geliştirdiği `İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Zaman Yönetimi Hakkındaki Görüşleri Anketi ile toplanmıştır. 138 yöneticiye anket uygulanmış 115 anket geri dönmüştür. Yapılan ön inceleme sonucu, anket sorularının yarıdan bir fazlasına cevap vermeyen üç anket elenmiş ve 112 anket değerlendirme kapsamına alınmıştır. Veriler SPSS 20 for Windows programı ile bilgisayar ortamına aktarılmış ve betimsel istatistiktik tekniklerinden; frekans, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Veriler parametrik dağılım gösterdiği için iki kategorili değişkenlerin analizinde Bağımsız Örneklem T-testi (Independent Sample T-test) kullanılmıştır. Ayrıca bağımsız değişkenlerin alt boyutlar üzerinde normallik dağılımı gösterip göstermediğini görebilmek amacıyla Levene F testi ve varyansların eşitlik durumuna göre çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey ya da Tamhane testi uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerine göre, ikiden fazla grubun söz konusu olduğu durumlarda parametrik testlerden Tek Yönlü ANOVA (OneWay ANOVA) kullanılmış ve .05 anlamlılık düzeyi temel alınmıştır. Veriler,` Zaman planlaması`, `zamanı etkin kullanma` ve `zaman tuzaklarına düşmeme` olmak üzere üç boyutta incelenmiştir.Araştırmanın önemli bulguları şunlardır: Araştırma kapsamındaki yöneticilerin zamanı planlamada, zamanı etkin kullanmada ve zaman tuzaklarını düşmeme boyutunda iyi bir düzeyde oldukları saptanmıştır. Bununla beraber bu üç boyutun ortalamaları kıyaslandığında zaman planlamasına nazaran zamanı etkin kullanma ve zaman tuzaklarına düşmeme boyutlarında ortalamalar küçük bir farkla da olsa daha düşüktür. İlköğretim okulu yöneticilerinin cinsiyete göre, zaman yönetimi becerilerine ilişkin görüşleri farklılık göstermemektedir. Yaş değişkenine göre yöneticilerin görüşleri farklılık göstermektedir. 30 yaş altındaki yöneticiler, zamanı planlama boyutunda daha başarılı oldukları görüşünde olmalarına rağmen, zamanı etkin kullanma ve zaman tuzaklarına düşmeme becerileri boyutlarında kendileri yeterli görmemektedirler. Medeni duruma göre ise, bekar yöneticilerin, zaman planlaması becerisi boyutunda kendilerini yeterli bulurken zamanı etkin kullanma ve zaman tuzaklarına düşmeme becerileri boyutlarında aynı yeterliliği gösteremediği saptanmıştır.Kıdem değişkenine göre; zaman tuzaklarına düşmeme becerisi boyutunda herhangi bir fark görülmemiştir. `Zamanı planlama becerisi` boyutunda; 11-15 yıl aralığında deneyime sahip yöneticilerin kıdemi 5 yıl ve altında olan yöneticilere nazaran kendilerini daha yeterli buldukları; `Zamanı etkin kullanma becerisi` boyutunda ise, 11-15 yıl aralığında deneyime sahip yöneticilerin, kıdemi 5 yıl ve altında, 6-10 yıl ve 16-20 yıl arasında deneyime sahip yöneticilere göre kendilerini daha yeterli olarak algıladıkları bulunmuştur. Diğer bir değişken olarak ele alınan okul türüne göre; özel ve resmi okul yöneticilerinin zaman planlaması becerileri boyutunda görüşleri farklılık gösterirken, diğer boyutlarda fark olmadığı saptanmıştır. Okul büyüklüğü değişkenine göre ise zamanı etkin kullanma becerisi boyutunda öğrenci sayısı 500 ve daha az olan okulların yöneticileriyle 1001-1500 arası olan okul yöneticilerinin; öğrenci sayısı 501-1000 arası olan okul yöneticilerinden ve öğrenci sayısı 2001 ve daha fazla olan okul yöneticilerine göre kedilerini daha becerikli algıladıkları sonucuna varılmıştır. Yöneticilerin zamanı etkin kullanabilmesi için zaman tuzaklarına düşmeme konusunda hizmet içi eğitim almaları ve zaman yönetimini farklı değişkenler açısından inceleyen nitel ve nicel araştırmaların yapılması önerilmiştir. Developments in science and technology make life more complicated. Knowledge accumulation is increasing; the way of solution of the problems is changing, and in the process, in the age of speed, it is becoming more and more important for an individual to self-supervise taking `time` into consideration. The management of schools and the attitudes and behaviors of the administrators who teach students to manage themselves according to time are of importance in terms of effectiveness and efficiency of schools. Time management is not about managing people's time, but managing events and organizing them when using time. Time management becomes more important at the point of evaluating the concepts of time planning, performance of employees, efficiency of working environment and quality of the institution that is being studied. This research aimed to determine the level of time management skills (time planning, effective use of time, not falling into time traps) and to examine them according to demographic and occupational variables.The aim of this study is to examine the time management skills of a study group of elementary school administrators in Ümraniye Municipality of İstanbul, according to the variables of; age, gender, marital status, seniority (years of service spent on administration), type of school and size of school. The study group consists of 112 administrators, who are in charge of 46 public and private schools in the second term of 2013-2014 Academic Year in Ümraniye Municipality of İstanbul. School administrators' opinions were gathered by Murat Süsin (2012) 'Time Management Questionnaire Survey of Elementary School Administrators' developed by using different time management questionnaires. 138 managerial surveys were applied and 115 surveys were returned. Depending on the preview, three surveys that had not answered to at least one more than half of the survey's items were eliminated and the remaining 112 surveys were taken into consideration. The data has been transferred via SPSS 20 for Windows computer program. Among the descriptive statistics techniques of the program, frequency, percentage, mean and standard deviation techniques have been used. Since the data showed parametric distribution, Independent Sample T-test has been used in the analysis of two categorical variables. In addition, the Levene F test and the Tukey or Tamhane test were applied to multiple comparison tests according to the equality status of variances in order to see whether the independent variables showed normality distribution over the sub-dimensions. In the situations when more than two groups are taken into account, One Way ANOVA among the parametric tests has been used and .05 significance level has been based depending on the sub-problems of the study.The data obtained from the surveys has been examined under three main categories; time management, using time effectively and not falling for time traps. According to the result of the evaluation of the data, it has been shown that the administrators are at a good level in time management, using time effectively and not falling for time traps. However, when the average of these three dimensions is compared, the averages of using time effectively and not falling into time traps observed to be slightly lower when compared to time planning. The opinions of primary school administrators on time management skills do not differ according to their gender. The opinions of the managers differ according to their age. Managers under the age of 30 do not see themselves as sufficient in their ability to use time effectively and not fall into time traps, even though they may think that they are more successful in terms of time planning. According to the marital status, it was determined that single managers could not show the same competence in terms of the ability to use time effectively and to be able to fall into time traps when they found themselves adequately in terms of time planning ability. Similarly, although private school administrators are relatively more successful than public school administrators in terms of time management, it has been pointed out that there is no difference between public and private when the remaining aspects are examined.According to the seniority variable, there was no difference in the dimension of the ability to fall into time traps. When size of the school is taken into consideration, it has been deduced that the administrators of the schools that have 500 or less students and the schools that have students between 1001-1500 are more successful than the administrators of the schools that have students between 501-1000 and more than 2001. Given the seniority variable, there is no variation in falling for time traps aspect; the administrators with the experience of 11-15 years are more successful in time management aspect than the administrators with the experience of 5 or less years; the administrators with the experience of 11-15 years are more successful in using time effectively when compared to the administrators with the experience of 5 or less years, 6-10 years and 16-20 years.As a result, it can be said that the administrators in the study group are better at time management aspect in comparison with aspects of using time effectively and not falling for time traps. It is suggested that, in order not to fall for time traps and to use the time effectively, administrators should take in-service training, and qualitative and quantitative studies that examine time management in different variables should be conducted.
Collections