Üç boyutlu geometrik şekillerin ortaokul öğrencilerine yağlı boya resimler ve dinamik görsellerle öğretilmesinin başarıyla tutuma etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaokul beşinci sınıf öğrencilerine üç boyutlu geometrik şekiller konusunun yağlı boya resimler ve dinamik görsellerle öğretilmesinin başarı ve tutuma etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında Bolu ili merkez ilçesine bağlı bir ortaokulda öğrenim gören toplam 80 öğrenci (iki deney, bir kontrol grubu) oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında `Geometri Başarı Testi` ve `Geometri Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmanın amacı kapsamında elde edilen veriler IBM SPSS 21 ve AMOS 22 paket programlarında analiz edilmiş ve bu doğrultuda Doğrulayıcı Faktör Analizi, Kovaryans Analizi, tekrarlı ölçümler için Kovaryans Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda başarı değişkeni açısından hem deney hem de kontrol grubuna yönelik ön test ve son testleri arasında anlamlı bir farklılığın olduğu saptanmıştır. Tutum değişkeni açısından hem deney hem de kontrol grubuna yönelik ön test ve son testleri arasında grup içi anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiş, gruplar arasında ise anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Diğer taraftan, üç boyutlu geometrik şekillerin öğretimine yönelik yağlı boya çalışmalarının dinamik ögelerle desteklendiği grubun (ikinci deney) başarı ortalamasının hem sadece yağlı boya çalışmalarının kullanıldığı (birinci deney) hem de normal öğretimin yapıldığı kontrol grubunun başarı ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Bunun yanında sadece yağlı boya çalışmalarının kullanıldığı grubun başarı ortalaması, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Tutum değişkeni açısından birinci deney ve ikinci deney grupları arasında anlamlı farklılık bulunmazken, her iki deney grubunun tutum son test puan ortalamaları ile kontrol grubu tutum son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada üç boyutlu geometrik cisimlerin öğretimine yönelik eğitsel çıkarımlara ve gelecekte yapılacak araştırmalara ilişkin önerilere yer verilmiştir. The purpose of this study is to examine the impact of teaching the subject of three-dimensional geometric shapes to middle school fifth grade students with oil paintings and dynamic visuals on achievement and attitude. A quasi-experimental design, one of the quantitative research methods, was used in the study. The study sample consisted of 80 students (two experimental groups and a control group) studying in a middle school in the central district of Bolu province in the 2016-2017 academic year. `Geometry Achievement Test` and `Geometry Attitude Scale` were used for data collection. The data obtained in accordance with the purpose of the study were analyzed in IBM SPSS 21 and AMOS 22 package programs, and accordingly Confirmatory Factor Analysis, Analysis of Covariance (ANCOVA) and Repeated Measures ANCOVA were conducted. As a result of the study, a significant difference was found between the pre-test and post-test scores of both experimental groups and the control group in terms of the variable of `achievement`. It was seen that there was a significant in-group difference between the pre-test and post-test scores of both experimental groups and the control group in terms of the variable of `attitude` and there was no significant difference among the groups. On the other hand, it was observed that the mean achievement score of the experimental group-1, in which the oil paintings were supported with dynamic elements for teaching three-dimensional geometric shapes, was significantly higher than the mean achievement scores of both the experimental group-2 in which oil paintings were used alone and the control group in which the usual teaching was applied. While no significant difference was found between experimental group-1 and experimental group-2 in terms of the attitude variable, a significant difference was found between the attitude post-test mean scores of both experimental groups and the attitude post-test mean scores of the control group. Educational implications for the teaching of three-dimensional geometric objects and suggestions for future research were also included in the study.
Collections