Türkçe derslerinde işbirlikli öğrenme etkinliklerinin 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik becerilerini geliştirmeye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Türkçe eğitiminde 21. yüzyıl becerilerinin öğrenme ve yenilikçilik boyutuna bağlı olan yaratıcılık, eleştirel düşünme, iletişim ve işbirliği becerilerinin işbirlikli öğrenme yoluyla öğrencilere kazandırılması amaçlanmıştır. Araştırma, Bolu il merkezinde bulunan bir ortaokulun 6. sınıflarında toplam 66 öğrenciyle yürütülmüştür. Karma araştırma yöntemine göre yürütülen çalışmanın nicel boyutunda ön test, son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılırken nitel boyutun verileri gözlem, görüşme, doküman analizi, öğrenci günlüğü, araştırmacı günlüğü ve wordpress yorumları yoluyla elde edilmiştir. Çalışmada 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı'nın I. döneminde iç içe karma desene uygun olarak önce ön testler alınmış, ardından 13 haftalık nitel veri toplama süreci yürütülmüş ve etkinliklerin tamamlanmasıyla birlikte son testler alınmıştır. Çalışmada kullanılan etkinlikler, uygulamada yer alan öğrencilerin Türkçe derslerinde kullandıkları Eksen Yayınları 6. Sınıf Ortaokul Türkçe Ders Kitabı'ndan (Şekerci, 2018) hareketle gerçekleştirilmiştir. Son testlerin alınmasından iki ay (60 gün) sonra kalıcılık testleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda işbirlikli öğrenme yöntemine göre işlenen Türkçe derslerinin öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik boyutuna bağlı olan işbirliği becerisinin; eleştirel düşünme becerisinin ve eleştirel düşünmeye bağlı önemli bilgiyi tanımlama, çıkarım yapma, kaynakları değerlendirme, bağımsız öğrenme ve iletişim kurma alt boyutlarının; iletişim becerisinin ve bu becerinin konuşma bölümüne bağlı giriş, gelişme, sonuç, ses ve üslup, seyirci farkındalığı, amaç, sesli ve görsel yardımcılar ile dinleme bölümüne bağlı vücut dili, sorular ve yorum alt boyutlarının; yaratıcılık becerisinin ve bu beceriye bağlı akıcılık, esneklik, değerlendirme, risk alma, zorlukları arama, detaylandırma (ayrıntılara girme) alt boyutlarının gelişmesine katkı sağladığı; işbirlikli öğrenme yöntemine göre işlenen Türkçe derslerinin geleneksel yöntemle işlenen Türkçe derslerine göre daha verimli olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. In this study, it is aimed to have students gain the creativity, critical thinking, communication and collaboration skills that belong to the learning and innovation dimension of 21st century skills in Turkish education through collaborative learning.The research, which included an experimental and a control group, was conducted in the 6th grade of a secondary school in Bolu province. While the pre test and post test control group quasi-experimental design was used in the quantitative dimension of the study conducted according to the mixed research method, the analysis of the qualitative dimension was obtained through observation, interview, review analysis, student diary, researcher diary and wordpress analysis. In this research, in the first period of the 2018-2019 Academic Year, pre tests were taken in accordance with the nested mixed pattern, followed by a 13-week qualitative data collection and post-tests were completed with the completion of the activities. The activities used in the study were taken from the 6th Grade Secondary Turkish Textbook of Eksen Publications (Şekerci, 2018) which the students in the sample used in their Turkish lessons. Retention tests were performed two months (60 days) after the post-tests.As a result of the research, it has been seen that Turkish courses developed according to the cooperative learning method improve students' ability to collaborate depending on 21st century learning and innovation dimension, that critical thinking skills and critical information related to critical thinking to identify, make inferences, resources, independent learning and communication has been found to develop sub-dimensions, that the communication skill and this skill developed the sub-dimensions of introduction, development, outcome, voice and style, audience awareness, purpose, voice and visual aids and body language, questions and interpretation related to the listening section, that creativity skill and the fluency, flexibility, evaluation, risk taking, searching for difficulties, detailing (focusing on details) sub-dimensions of this skill contribute to development, that the Turkish lessons are more productive than the traditional Turkish lessons according to the cooperative learning method and that students show a great interest in these lessons and have high motivation.
Collections