Fen bilgisi öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma tercihleri ile onların öğrenme stilleri, cinsiyetleri ve sınıf düzeyleri arasındaki ilişkilerini incelemek amaçlanmıştır. Nicel araştırma seçeneklerinden biri olan genel tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama yapılarak fen bilgisi öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma (YÖOO) tercihleri ile öğrenme stilleri, cinsiyetleri ve sınıf kademeleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Yapılan araştırmanın örneklemini Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği alanında öğrenim gören 140 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarının ilerideki meslek hayatlarında yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma tercihlerini belirlemek üzere Taylor ve Fraser (1997) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyumu Aydın, Boz, Sungur ve Çetin (2012) tarafından yapılan Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği (YÖOÖ) kullanılmıştır. Katılımcıların öğrenme stillerini tespit etmek için Uzuntiryaki, Bilgin ve Geban (2003) tarafından Türkçe'ye uyumu sağlanan Grasha-Riechmann (1994) tarafından ortaya konan Grasha-Riechmann Öğrenme Stilleri Ölçeği (1994) kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre YÖOOÖ'nin alt boyutlarına ilişkin puan ortalamalarına bakıldığında bilim ile ilgili öğrenmek alt boyutuna ait ortalamaların en düşük olduğu, dünya ile ilgili öğrenmek alt boyutuna ait ortalamaların ise en yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının baskın öğrenme stilleri dağılımına bakıldığında en fazla bağımlı stil en az ise kaçınan stilde oldukları görülmüştür. Fen bilgisi öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma tercihleri cinsiyete göre incelendiğinde kız öğrencilerin yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma tercihlerine ait alt boyutların hepsinde erkek öğrencilerden daha yüksek ortalamalara sahip olduğu görülmüştür. Fen bilgisi öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma tercihlerinin sınıf kademeleri açısından durumu incelendiğinde hemen hemen bütün alt boyut ortalamalarının sınıf kademesi arttıkça azaldığı görülmüştür. Ayrıca bilim ile ilgili öğrenmek ve öğrenmeyi öğrenmek alt boyutlarında 1.sınıf lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı, Öğrenme Stilleri, Fen Eğitimi The aim of this study is to examine the relationships between pre-service science teachers' preferences to create constructivist learning environment, their learning styles, gender and class levels. In this research, relational screening method which is one of the quantitative research methods general screening models, was used. The sample of the study consists of 140 pre-service science teachers from Abant İzzet Baysal University who study in the Department of Elementary Science Education in Faculty of Education. In order to determine pre-service science teachers' future preferences to create constructivist learning environment, the constructivist learning environment scale (CLES); developed by Taylor and Fraser (1997) which was adapted to Turkish by Aydın, Boz, Sungur and Çetin (2012); was used. To determine learning preferences. Grasha-Riechmann Learning Styles Scale (1994), which was developed by Grasha-Riechmann (1994) and adapted to Turkish by Uzuntiryaki, Bilgin and Geban (2003), was used.According to the obtained data, it is determined that the lowest mean of the CLES scale belonged to the sub-dimension of learning about science, while the highest average is related to learning sub-dimension of the world. When the pre-service teachers' dominant learning styles is examined, it is seen that the most dependent style and the least style is avoiding style. When the preferences of pre-service science teachers in constructivist learning environment are examined according to gender, it is found that female students have higher averages than male efor all sub-dimensions of constructivist learning environment. When the preferences of the pre-service science teachers' constructivist learning environment is evaluated in terms of grade levels, it is observed that the average scores decreased as the grade level increases. In addition, a significant difference is found in favor of first class in `Learning about science` and `Learning to learn` sub-dimensions.Keywords: Constructivist Learning Environment, Learning Styles, Science Education
Collections