Dijital hikâye anlatımının ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri ve okuma motivasyonları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, dijital hikâye anlatımının ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri ve okuma motivasyonları üzerindeki etkililiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Bolu il merkezinde bulunan Atatürk İlkokulu'nun dördüncü sınıfında öğrenim görmekte olan 39 öğrenciden oluşturulmuştur. Okuduğunu anlama becerileri ve okuma motivasyonları birbirine denk iki sınıftan, tesadüfi olarak biri deney (N=17) diğeri kontrol grubu (N=22) olarak belirlenmiştir. Uygulama sürecinde dersler deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerle mevcut Türkçe öğretim programı çerçevesinde yürütülmüş ancak deney grubunda yer alan öğrencilerle derslerde ek olarak dijital hikâye anlatımına dayalı uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın 14 haftalık uygulama sürecinde, deney grubunda yer alan öğrencilerin her biri üç farklı dijital hikâye oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, uygulama süreci öncesinde ve sonrasında Karasu (2013) tarafından geliştirilen `Okuduğunu Anlama Başarı Testi` ve Yıldız (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Okuma Motivasyonu Ölçeği` kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analiz işleminde Mann Whitney-U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, okuduğunu anlama başarı testinden ve okuma motivasyonu ölçeğinden elde ettiği puanlar açısından deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin ön test puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık yok iken; son test puanları arasında deney grubu lehinde anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öte yandan, okuduğunu anlama başarı testinden ve okuma motivasyonu ölçeğinden elde ettikleri puanlar açısından deney grubunda yer alan öğrencilerin ön test ve son test puanları arasında son test lehine anlamlı bir farklılık var iken; kontrol grubunda yer alan öğrencilerin ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda araştırmada dijital hikâye anlatımının ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin ve okuma motivasyonlarının gelişimi üzerinde olumlu yönde bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this study, it is aimed to determine the effect of digital storytelling on reading comprehension skills and reading motivation of fourth grade students in primary school. The study was carried out by using pre test-post test comparison group quasi-experimental modal. The working group of the study was composed of 39 students who are in fourth grade at Atatürk Primary School which is in the province of Bolu in the 2017-2018 spring semester of school year. One of the two classes that their skills of reading comprehension and reading motivation are equal was randomly determined as experiment group (N=17) and the other one is as control group (N=22). During application process, the lessons were realized with the students who are in the experiment group and control group in the framework of current curriculum but in addition carrying out applications based on digital storytelling with the students who are in experiment group. In application process of 14 weeks of the research, each student who was in the experiment group created three different digital story. The data of the study were collected before and after implementation process by using ''Reading Comprehension Achievement Test'' that was improved by Karasu (2013) and ''Reading Motivation Scale'' that was adapted to Turkish language by Yıldız (2010). In order to analysis process the data obtained in the study, Mann Whitney U-Test and Wilcoxon Signed Rank Test was used. In the result of the study, there were no significant differences statiscally between the scores of the pre-test of the students who are in experiment group and control group in terms of the scores that were taken from reading comprehension achievement test and reading motivation scale, but It was understood there was a significant difference in favour of experiment group among post test scores. On the other hand, while there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the students in the experimental group in favuor of the post-test in terms of the scores that were obtained from reading comprehension achievement test and reading motivation scale; there was no significant difference between the pre-test and post-test scores of the students in the control group. In this context, in the study it was concluded that digital storytelling had a positive effect on the development of reading comprehension skills and reading motivation of fourth grade students.
Collections