Türkiye`deki Suriyeli çocukların eğitime ve sosyal bilgiler dersine entegrasyonları hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
2010 yılında Tunus'ta başlayan Arap Baharı' nın 2011 Mart ayında Suriye'ye de sıçraması ile Suriye'nin içine sürüklendiği iç savaş bölgede yaşayan insanlar için hayati bir tehlike anlamına geliyordu ve başta komşu ülkeler olmak üzere birçok ülkeye kitlesel göçler başladı. Türkiye'de bu göçlerden en çok etkilenen ülke oldu. 4 milyona yakın sığınmacı Suriye'deki iç savaştan kaçarak ülkemize sığındı. Türkiye sığınmacıların bir kısmını oluşturduğu kamplarda ikame ettirdi. Fakat sığınmacıların büyük kısmı ülkedeki birçok şehre dağıldı ve hayatlarını burada devam ettirmeye çalıştılar. Suriyeli sığınmacıların ülkemize gelişi sosyal, ekonomik ve güvenlik alanlarında da birçok sorunu beraberinde getirdi. Hükümet yaptığı çalışmalar ile ortaya çıkan sorunları çözmeye çalıştı. Günümüzde hala Suriyeli sığınmacıların ülkemizde yaşadıkları ve sebep oldukları problemlerin çözümü için çeşitli projeler yürütülmektedir.Bu çalışmanın amacı ülkemizde yaşayan Suriyeli sığınmacıların nasıl şartlar altında ülkemize geldiklerini anlatmak, ülkemizde yaşadıkları sorunlara değinmek ve Suriyeli çocukların eğitime entegrasyonu için yapılan çalışmaları göz önüne serip sosyal bilgiler alanında Suriyeli sığınmacı çocukların mevcut sistemde ne kadar verim alabildiklerini değerlendirmektir. Gaziantep ili Nizip ilçesinde 22 sosyal bilgiler öğretmenine sorulan sorularla öğretmenlerin Suriyeli öğrenciler hakkındaki görüşleri değerlendirilmiş, yaşanan sorunlara nasıl çözüm getirilebileceği yorumlanmıştır.Araştırmada da nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Oluşturulan görüşme formu ile belirlenen okullardaki Sosyal Bilgiler öğretmenleri ile görüşülmüştür. Görüşmede nitel araştırma tekniklerinden tarama modeli kullanılarak var olan durumun, olayın, grubun özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Görüşme sonuçları ise betimsel analiz kullanılarak tablolaştırılarak yorumlanmıştır.Araştırma sonucunda ise öncelikle yaşanan sorunların başında dil farklılığı geldiği ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte iletişim, kültürel uyum problemleri, aidiyet duygusunun eksikliği gibi durumlar ortaya çıkmıştır. Bu sorunların çözüme kavuşturulması ve kaynaşmış bir toplum ve kaynaşmış okul ortamı sağlamak araştırmanın en önemli amacıdır. Sosyal bilgiler dersinin de kaynaştırıcı yönünü düşündüğümüzde bu sorunları en aza indirecek dersin Sosyal bilgiler olduğunu görmüş bulunmaktayız. Özellikle Suriyeli öğrencilere Türkçe dil eğitimi verilmesi, bunun yanında kültürü tanıtıcı faaliyetler ve öğretmen adaylarına kültür okuryazarlığı dersleri verilmesi, Suriyeli ve Türk velilerin birbirlerini ziyaretleri sağlanması ve kültürel bütünleştirici etkinliklere okul dışı ve okul içinde ağırlık verilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Suriyeli sığınmacı çocuklar, Sosyal bilgiler The civil war in which Syria dragged means a vital danger for people in that region because Arap Spring, which starts in Tunus,2010, spreads in Suriye in 2011,March.Also, the mass migration starts to the other countries,especially neighboring countries.Turkey is the most affected country because of these migrations.About 4 million refugees defect to the our country by escaping from civil war in Syria.Turkey keeps a part of refugees in camps.However, the large part of refugees spread out in many cities in the country and try to continue their lives. The arrival of Syrian refugees in our country brings along a lot of social, economical and safety problems. The government tries to solve problems with their works. In today, different projects are conducted in order to solve problems of Syrian people in our country.The aim of this study is to tell how Syrian refugees come to the our country and their problems in our country and to evaluate how much efficiency Syrian children get from Social Studies in current system by displaying the studies of the integration of Syrian children into the education.The views of teachers about Syrian students are evaluated by asking questions to the 22 Social Studies teachers in Nizip,Gaziantep and how the problems can be solved is interpreted.The qualitative research method is used in the study.Social Studies teachers in determined schools are interviewed with the interview form.It is tried to determine the properties of current situation,event, group by using survey model.The results of interviews are interpreted using descriptive analysis and tabularizing.At the end of this study,it is understood that the main problem is language differentiation.Also, some situations come out such as communication, the problems of acculturation, the lack of sense of belonging. Providing inclusive society and school by solving these problems is the most important aim of the study.When we think the socializing way of Social Studies , we see that Social Studies can minimize these problems.It is suggested that the education of Turkish language and cultural information should be given to the Syrian students, the culture of literacy should be given to the prospective teachers, Syrian and Turkish parents should visit each other, and cultural activities should be focused on in school and outside schoolKey words: Syrian refugee children, Social Studies.
Collections