Ortaöğretimdeki özel gereksinimli öğrencilerin ve öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüş ve önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı , Bolu ilinde işitme yetersizliği olan öğrencilerin kaynaştırıldığı orta öğretim kurumlarında, sınıflarda görev yapan öğretmenlerin ve özel gereksinimli öğrencilerin, kaynaştırma uygulamasında karşılaştığı akademik ve sosyal becerilerle ile ilgili sorunların tespiti ve önerilerin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 Eğitim-Öğretim yılında, Bolu İli sınırları içerisinde bulunan işitme yetersizliği olan öğrencilerin kaynaştırıldığı ortaöğretim kurumlarında sınıflarda derse giren 15 tane öğretmen ve kaynaştırma sınıfında bulunan işitme yetersizliği olan 6 tane öğrenciden (toplam 21 görüşmeci ) oluşmaktadır. Araştırma da nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış, veriler yüz yüze görüşmeler yolu ile toplanmıştır. Araştırmada görüşmelerden elde edilen nitel verilerin analizinde kodlama, temalar ve bunların organize edilmesi aşamalarından oluşan içerik analizi yapılmıştır.Araştırma bulgularına göre; kaynaştırma uygulamalarında görev alan öğretmenlerinin görüşlerine bakıldığında, öğrencilere yönelik bilgilendirmenin yapılmadığı görülmüştür. Sınıf içinde kaynaştırma öğrencilerine yönelik fiziksel düzenlemeler yapıldığını görülmüştür. Özel gereksinimli bireylerin öğretim sürecinde akranları ile anlaşamamalarını belirtmişlerdir. Kaynaştırma uygulamalarında görev alan öğretmenleri özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesinde normal öğrencilerle aynı değerlendirme yapıldığını belirtmişlerdir. Özel gereksinimli öğrenciler için idareci ve diğer personellerden, destek almadıkları yönünde görüş belirtmişlerdir. Araştırmamızda özel gereksinimli öğrenciler de öğretmenler gibi bilgilendirmenin yapılmadığı yönünde görüş belirtmişlerdir. Özel gereksinimli olan öğrenciler öğretmenlerin belirttiği gibi normal akranları ile ilişkilerinde anlaşamadıklarını yönünde görüş bildirmişlerdir. Öğretmenlerden farklı olarak özel gereksinimli öğrenciler sınıf içinde fiziksel düzenlenmenin yapılmadığını belirtmişlerdir. Araştırma sonucu olarak; ortaöğretim okullarında kaynaştırma uygulamalarında öğretmenlerin kaynaştırma uygulamaları ve öğrencileri hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmenler, kaynaştırma eğitimi alan öğrenci hakkında yeterli bilgi almadıklarını belirtmişlerdir. Aynı şekilde özel gereksinimli öğrencilerin de kaynaştırma uygulamalarına yönelik bilgi almadıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin ve öğrencilerin kaynaştırma uygulamalarında karşılaştığı sorunlar okul ortamında kaynaştırma eğitiminin uygun olmayan fiziksel şartlarda gerçekleştirildiği, sınıf mevcudunun fazla olması, yapılan değerlendirilmelerin özel gereksinimli öğrencilere yönelik olmamasıdır.Anahtar kelimeler: işitme yetersizliği, kaynaştırma, kaynaştırma eğitimi, özel gereksinimli öğrenci The purpose of this study is to determine the academic and psycho social problems that the teachers educating hearing-impaired students in the inclusive education in several high schools in Bolu encountered and their suggestions. This research was conducted at 3 different schools that had inclusive education in the 2012-2013 school years in the province of Bolu, with the participation of 15 teacher and 6 hearing impaired students in inclusive education. In this research, of the qualitative research methods semi-structured interview technique was used and the data was gathered via face to face interviews. During the analysis of qualitative data that was gathered from the interviews, a content analysis consisting of the process of decoding, themesand organizing of this data has been made.According to research findings; when the teacher's views are taken into consideration. They don't have information about student's impairment. The teachers have indicated that physical arrangements were made in the classrooms. They have stated that inclusive students can't get on well with their classmates.The teachers teaching in inclusive education have indicated that the same evaluation scale was used for both inclusive students and the other students. It is remarked that school administration and other school staff have not supported the teachers about this issue. The inclusive students in the research have stated that they weren't informed as their teachers. They also said they can't get on well with their classmates. In contrast with the teacher's remarks, inclusive students have told that there are no physical arrangements in their classrooms.As a result of this study; it is come out that teaching in inclusive education don't have enough knowledge and skills about inclusive education and inclusive students. They have stated that they weren't informed about inclusive students. They have stated that they weren't informed about inclusive students sufficiently. In addition to this, it has been understood that the students weren't informed,either.Finally, problems both the teachers and students encountered in inclusive education are inconvenient physical atmosphere in classrooms, the abundance of class sizes and inappropriate evaluation scales for inclusive students.Key words: hearing impaired students, inclusion, inclusive education, students with special needs
Collections