Özel eğitim alanındaki öğretmenlerin öğrencilerinin davranış sağaltımında sık kullandıkları davranış müdahale tekniklerine yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, özel eğitim alanındaki öğretmenlerin öğrencilerinin davranış sağaltımında sık kullandıkları davranış müdahale tekniklerine yönelik bilgi düzeylerini ve demografik değişkenlerin öğretmen bilgi düzeyi üzerinde etkisi olup olmadığını belirlemektir. Araştırma kapsamında Türkiye'nin 10 ilinde özel eğitim alanında çalışan 295 öğretmenden veri toplanmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış Sık Kullanılan Davranış Müdahale Teknikleri (SIK-DMT) Bilgi Testi ve Demografik Bilgi Formu ile toplanmış, betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. SIK-DMT Bilgi Testi'nden alınan en düşük puan 5, en yüksek puan 30 olmak üzere alınan puanların ortalaması 21, standart sapma 4,74 olarak bulunmuştur. Araştırmada öğretmen bilgi düzeylerinin sınırlı olduğu, bunun yanı sıra bilgi düzeyinin cinsiyete göre farklılık göstermediği fakat yaş, çalışılan yer, çalışılan yetersizlik grubu, çalışılan öğrenci yaş grubu, mezun olunan bölüm, özel eğitime ilişkin eğitim durumu ve davranış müdahale teknikleri eğitimi alıp almama durumu gibi demografik özelliklerin bilgi düzeyleri üzerinde anlamlı etkisi olduğu bulunmuştur. Sonuçlar, davranış sağaltımının önemi, mevcut durum ve sürecinin gerekleri bağlamında tartışılmıştır. The aim of this research is to determine the knowledge levels of speacial education teachers on the behavior intervention techniques that they commonly used during the therapy of their students and to examine whether the demographic variables have effects on teachers' knowledge levels or not. Within the scope of research, data collected from 295 speacial education teachers from 10 different cities. The data is collected through Knowledge Test of Frequently Used Behavior Intervention Techniques (F-BIT) and Demographic Information Forms that are already developed, validity and reliability by the researcher. Later on, the data has been analyzed through descriptive statistical techniques. As for the results, lowest grade that is obtained from knowledge test was 5 and highest was 30 while the average was 21 and standard deviation was 4,74. During the research, it has been determined that knowledge levels of teachers are limited and gender does not have any effect on these limited levels. On the other hand, some demographic features such as age, working place, student types and ages, study areas and obtained trainings are concluded to have significant influences on knowledge levels. All the results have been discussed in the context of importance of behavioral intervention, current conditions and requirements of the process.
Collections