İngilizce öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, eğitim programı tasarım tercihleri ve öğretim stilleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı, İngilizce öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, eğitim programı tasarım tercihleri ve öğretim stilleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye'nin çeşitli üniversitelerinin eğitim fakültelerinde, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında son sınıfta eğitimlerine devam eden 472 (350 kadın, 122 erkek) İngilizce öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışmada, öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına ilişkin veriler, Eren (2006) tarafından geliştirilen Alan Odaklı Epistemolojik İnanç Ölçeği aracılığıyla, eğitim programı tasarım tercihlerine ilişkin veriler, Baş (2013) tarafından geliştirilen Eğitim Programı Tasarım Yaklaşımı Tercih Ölçeği aracılığıyla, öğretim stillerine ilişkin veriler, Üredi (2006) tarafından geliştirilen Öğretim Stili Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmada, ilişkisel araştırma deseni ve tarama deseni kullanılmıştır. Ölçeklerin madde faktör yapılarının doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile model uyumu test edilmiştir. DFA için çoklu uyum indekslerinden kikare/sd, RMSEA (Root Mean Square Error of Approximation [Hata Ortalamalarının Karekökü]), NNFI (Non-normed Fit Index [Normlaştırılmamış Uyum İndeksi] ve CFI (Comparative Fit Index [Karşılaştırmalı Uyum İndeksi]) gibi uyum indeksleri kullanılmıştır. Etki büyüklükleri d katsayısı kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde SPSS-23 istatistik programı ve LISREL 8 paket programı kullanılmıştır. Ayrıca, verilerin analizinde, Pearson korelasyon analizi, t-testi, Kruskal Wallis-H testi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, İngilizce öğretmen adaylarının gelişkin epistemolojik inançlara sahip oldukları, en çok öğrenci ve sorun merkezli programları, en az konu merkezli program tasarımlarını tercih ettikleri; ayrıca, öğretim stillerinden en çok öğrenci merkezli stiller olan kolaylaştırıcı/kişisel model/uzman ve temsilci/kolaylaştırıcı/uzman stillerini benimsedikleri sonucuna ulaşılmıştır. İngilizce öğretmen adaylarının epistemolojik inanç alt boyutlarından tek bir doğrunun var olduğuna dair inanç ile program tasarım türlerinden konu merkezli tasarımlar arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilirken, öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna dair inanç ile öğrenci ve sorun merkezli tasarımlar arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiştir. İngilizce öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının tek bir doğrunun var olduğuna dair inanç alt boyutu ile benimsedikleri öğretim stilleri arasında uzman/otoriter öğretim stili lehine anlamlı bir farklılık bulunurken, öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna dair inanç ile öğretim stilleri arasında bir farklılık tespit edilememiştir. İngilizce öğretmen adaylarının benimsedikleri öğretim stilleri ile eğitim programı tasarım tercihleri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. İngilizce öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyet ve mezun olunan lise türüne göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı, akademik not ortalamasına göre ise farklılık gösterdiği bulunmuştur. Öğretmen adaylarının eğitim programı tasarım tercihlerinin cinsiyet ve mezun olunan lise değişkenine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının tercih ettikleri öğretim stillerinde; cinsiyet, mezun olunan lise türü ve akademik not ortalama değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar ışığında, öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının gelişimine katkıda bulunacak, hangi öğretim stillerini ve eğitim programı tasarımlarını tercih ettiklerine yönelik farkındalık sağlayacak eğitim öğretim ortamlarının düzenlenmesi, bu değişkenlerin sabit olmadığı, dinamik bir yapıda olduğu gerçeği göz önünde bulundurulduğunda, öğretmen adayları üzerinde mesleğe başladıkları zaman dilimini de kapsayacak sürede boylamsal bir çalışma yapılması gibi bir takım öneriler sunulabilir. The aim of this study is to investigate the relationship between epistemological beliefs, curriculum design orientations preferences and teaching styles of pre-service English teachers. The population of the research is 472 (350 female, 122 male) pre-service English teachers at senior year from various universities in Turkey in 2017-2018 academic year, fall term. In the study, data related to pre-service English teachers' epistemological beliefs, curriculum design orientations preferences and teaching styles were collected through Domain-Specific Epistemological Beliefs Questionnaire developed by Eren (2006), Curriculum Design Orientations Preference Scale for Teachers developed by Baş (2013) and Teaching Styles Inventory developed by Grasha (1996), adapted to Turkish by Üredi (2006) respectively. Survey research method and correlational research method were applied. The model fit of the factor structures of the scales was tested by confirmatory factor analysis (CFA). In the operation of CFA, chi-square fit test, Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA), Non-normed Fit Index (NNFI) and Comparative Fit Index (CFI) were used. Effect sizes were analyzed by using d coefficient. Data were analyzed by using SPSS 23 and LISREL statistical programs. Additionally, statistical techniques, such as t-test, Pearson correlation analysis and Kruskal Wallis H test were applied.According to the findings of the study, it was found that pre-service English teachers had sophisticated epistemological beliefs and they preferred student and problem centered curriculum design orientations most, subject-centered curriculum design orientations least. In addition, it was concluded that pre-service English teachers adopted facilitator/personal model/expert and delegator/facilitator/expert teaching styles, which are categorized as student centered teaching styles. It was found that there was a significant relationship between `There is only a single truth` subdimension of epistemological beliefs and subject centered curriculum design orientations; on the other hand, there was a moderate positive relationship between `Learning depends on effort` subdimension of epistemological beliefs and student and problem centered curriculum design orientations. No significant difference was found between `Learning depends on effort` subdimension and teaching styles. However, there was a significant relationship between `There is only a single truth` subdimension and expert/formal authority teaching style. A significant relationship between teaching styles and curriculum design orientations preferences was found. It was also discovered that there was not a significant relationship between pre-service English teachers' epistemological beliefs and gender and the type of high school variables; whereas, it differed significantly according to their grade point averages. On the other hand, there was a significant relationship between pre-service English teachers' curriculum design orientation preferences and gender and type of high school variables. It was also found that there was no significant differences between teaching styles and gender, type of school and general point average variables. According to the results, some suggestions such as designing educational and instructional settings that are considered to contribute to the development of pre-service teachers' epistemological beliefs as well as to raise awareness about their teaching styles and curriculum design orientation preferences were made. Furthermore, in view of the fact that these variables are not constant and they are in dynamic structure, conducting a longitudinal research during a period including the time when the pre-service teachers would start their professions was also suggested in the study.
Collections