İlköğretim okulu öğretmenlerinin psikolojik sermaye algıları ile proaktif davranış düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin psikolojik sermaye algıları ile proaktif davranış düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır.Araştırmada Çetin ve Basım (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan 6 dereceli Likert tipinde `Psikolojik Sermaye Ölçeği` ile Cerit ve Akgün (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 5 dereceli Likert tipinde hazırlanmış olan `Proaktif Davranış Ölçeği` uygulanmıştır.Araştırmada üç bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcılara ait kişisel bilgilere yer verilmiştir. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmada verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, frekans, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H testi, Spearman sıra farkları korelasyon analizi tekniklerinden yararlanılmıştır.Analiz sonucunda elde edilen bulgularda; öğretmenlerin psikolojik sermaye algıları alt boyutlarından iyimserlik ile proaktif davranış, psikolojik dayanıklılık ile proaktif davranış, umut ile proaktif davranış, özyeterlilik ile proaktif davranış arasında pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Psikolojik sermaye algıları alt boyutlarından iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık ile proaktif davranış düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.Anahtar Kelimeler: Psikolojik Sermaye, Proaktif Davranış, İlköğretim Okulu Öğretmenleri The purpose of the study is to reveal the relationship between perceptions of psychological capital and proactive behavior levels of the teachers in the primary schools. In the study, 6-point Likert type `Psychological Capital Scale adapted to Turkish by Çetin and Basim (2012) and 5-point Likert type Proactive Behavior Scale adapted to Turkish by Cerit and Akgün(2015).A data collection tool consisting of three parts was used in the study. In the first part, personal information of the participants was given. The research model is a descriptive study based on relational survey model. Arithmetic mean, standard deviation, percentage, frequency, the Mann Whitney U test, the Kruksal Wallis H test, and the Spearman order difference correlation techniques were used in the analysis of the data.In the results obtained from the analysis,it was found that there is a positive statistically significant relationships between optimism and proactive behavior, psychological endurance and proactive behavior, hope and proactive behavior, self-efficacy and proactive behavior which are sub-dimensions of teachers perceptions of psychological capital. Statistically significant difference between the sub-dimensions of perceptions of psychological capital, optimism and psychological durability and proactive behavior levels could not be found.Keywords: psychological capital, proactive behavior, primary school teacher.
Collections