Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmesi ile iş çevresine uyumu arasındaki ilişki (Zonguldak ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, temel eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmesi ile iş çevresine uyumu arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Bu amaç için araştırmanın evreni olan 2016-2017 eğitim-öğretim yılı ikinci dönemi ve 2017-2018 eğitim-öğretim yılı ikinci dönemi Zonguldak ili Merkez, Çaycuma, Devrek ve Gökçebey ilçe sınırları içindeki temel eğitimde kurumlarında görev yapan öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın evreni içerisinde 616 sınıf öğretmeni branşında ve 2194 diğer branşlarda toplam 2810 öğretmen yer almaktadır. Örneklem sayısı ise 340-360 olarak belirlenmiş ve uygulanan ölçeklerin sonucunda 349 ölçek geçerli olarak toplanarak araştırma verileri elde edilmiştir.Araştırmada Zonana tarafından Türkçe'ye uyarlaması yapılan Örgütsel Sosyalleşme Düzeyi ölçeği ile Demirkasımoğlu tarafından geliştirilen İş Çevresine Uyum ölçeği kullanılmıştır.Araştırmada üç bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcıların kişisel bilgilerine yer verilmiştir. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi Spearman sıra farkları korelasyonu analizi ve regresyon analizi tekniklerinden faydalanılmıştır.Analiz sonucunda ortaya çıkan bulgularda; temel eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmelerinin ve iş çevresine uyum algılarının yüksek düzey olduğu ve öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri ile iş çevresine uyumlarına yönelik algıları arasında orta derecede, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmelerinin iş çevresine uyum sağlamalarında önemli bir yordayıcılık özelliği gösterdiği tespit edilmiştir. The purpose of this study is to determine whether or not there is a relationship between the organizational socialization and person-environment fit of teachers in the primary education associations. For this purpose, the opinions of teachers working in the primary education associations in the Centre, Çaycuma, Devrek and Gökçebey districts of Zonguldak province in the second term of 2016-2017 educational year and in the first term of 2017-2018 educational year were gathered. In this population, there are totally 2810 teachers from 616 class teachers and 2194 other branch teachers. The number of the sample has been decided as 340-360 and the data have been found out by 340 valid scales as a result of implemented scales. Organizational Socialization Scale adapted into Turkish by Zonana and Teachers' Person-Environment Fit Scale improved by Demirkasımoğlu were used in this study. A data collection tool consisting of three sections was used in this study. In the first section, the personal information of the participants was given. The model of the research is a descriptive study which is based upon relational scanning model. In the statistical analysis of the gathered data; frequency, percentage, mean, standart deviation, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis H Test, Spearman rank differences correlation analysis and regression analysis were utilized. According to the results of the analysis; it has been found out that the organizational socialization level and perceptions about person-environment fit of teachers in the primary education associations are high, and a positive, mid level and statistically significant relation was determined between the organizational socialization level and perceptions about person-environment fit of teachers. It was established that the organizational socialization of teachers show an important precursor feature in having person-environment fit.
Collections