Ebeveynlerin duygu sosyalleştirme becerileri ile okul öncesi çocukların duygu düzenleme ve sosyal yetkinlik becerileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amaçlarından biri, okul öncesi çocukların duygu düzenleme ve sosyal yetkinlik becerilerinin çocukların ve ebeveynlerinin bazı kişisel ve demografik özelliklerine göre incelenmesi, ikincisi ise ebeveynlerin duygu sosyalleştirme becerileri ile çocukların duygu düzenleme ve sosyal yetkinlik becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmanın katılımcıları, okul öncesi eğitime devam eden 5 ve 6 yaş grubundaki 102 çocuğun sınıf öğretmenleri ve bunlar arasından 52 çocuğun ebeveyninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; 'Duygu Düzenleme Ölçeği', 'Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği-30', 'Çocukların Olumsuz Duyguları ile Baş Etme Ölçeği' ve 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde, çocukların ve ebeveynlerinin kişisel ve demografik özelliklerine göre gruplar arası karşılaştırmalar için Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis-H testi, ebeveynlerin duygu sosyalleştirme becerileri ile çocukların duygu düzenleme ve sosyal yetkinlik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla Spearman korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırmada, sosyal yetkinlik yönünden; kız çocuklar, tek çocuk olanlar, okul dışında başka çocuklarla sıklıkla görüşen, bebeklik döneminde aile büyüklerinin bakım verdiği, anne ve babası 35 yaşından büyük, annesi üniversite mezunu olan ve ebeveyni ile sıklıkla zaman geçiren çocuklar lehine anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur. Sosyal yetkinliğin diğer bir boyutu olan kızgınlık/saldırganlık düzeyinin ise; erkek çocuklarda, okul öncesi eğitime 1 yıl ve 3 yıl devam eden, sorunlu/sıkıntılı bebeklik dönemi geçiren çocuklarda daha yüksek olduğu bulunmuştur. Diğer yandan duygu düzenlemenin çocukların birtakım özelliklerine göre genel olarak farklılık göstermediği, sadece duygu düzenlemenin bir boyutu olan değişkenlik/olumsuzluk boyutunda erkek çocuklar, ebeveyni ile orta sıklıkta zaman geçiren ve sorunlu/sıkıntılı bebeklik geçiren çocuklar lehine anlamlı farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Duygu düzenlemenin bir boyutu olan anksiyete/içe dönüklük düzeyinin, babası üniversite mezunu olan çocuklarda daha yüksek olduğu bulunmuştur. Çocuklarda duygu düzenleme ve sosyal yetkinlik becerilerinin; çocukların yaşı, kendinden yaşça büyük kardeşin olup olmaması, ebeveynin algıladığı gelir düzeyi ve ebeveynin çocuk gelişimi ile ilgili yayın ve eğitimleri takip etme sıklığına göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Ayrıca ebeveynlerin duygu sosyalleştirme becerilerinden problem odaklı tepkileri ile çocukların duygu düzenleme becerileri arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki bulunmuştur. Araştırmanın sonuçları alan yazındaki başka bulgularla tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Duygu Düzenleme, Sosyal Yetkinlik, Duygu Sosyalleştirme, Okul Öncesi Çocuklar One of the aims of this study is to examine the emotion regulation and social competence skills of preschool children according to some personal and demographic characteristics of children and their parents, and secondly to determine the relationship between parents' emotion socialization skills and children's emotion regulation and social competence skills. The participants of the study consisted of class teachers of 102 children between the ages of 5 and 6 who were attending preschool education and parents of 52 children among them. As data collection tools; 'Emotion Regulation Scale', 'Social Competence and Behavior Evaluation Scale-30', 'Coping with Negative Emotions of Children Scale' and 'Personal Information Form' were used. In the analysis of the research data, Mann Whitney U and Kruskal Wallis H test was used for intergroup comparisons according to the personal and demographic characteristics of children and their parents, and Spearman correlation test was used to examine the relationship between parents' emotion socialization skills and children's emotion regulation and social competence skills. In the research, in terms of social competence; it was found that there are significant differences in favor of children who are girls, children without siblings, who frequently meet with other children outside the school, care of family elders during infancy, whose parents are older than 35 years, whose mother is university graduate and who often spend time with their parents. Anger / aggression, which is another dimension of social competence; it was found to be higher in boys, children who had pre-school education for 1 year and 3 years and had problematic / troubled infancy. On the other hand, it was concluded that emotion regulation did not generally differ according to some characteristics of the children, and there were significant differences in favor of male children, parents who had medium time and problematic/troubled infancy in the dimension of variability/negativity which is a dimension of emotion regulation only. Anxiety/introversion, which is a dimension of emotion regulation, was found to be higher in children whose fathers were university graduates. Emotion regulation and social competence skills in children; It was found that there was no difference according to the age of the children, the presence of an older sibling, the income level perceived by the parent and the frequency of the parent to follow publications and trainings on child development. In addition, a low positive relationship was found between parents' problem-focused responses of emotional socialization skills and children's emotion regulation skills. The results of the research were discussed with the other findings in the literature.The findings were weighed together with the relevant studies in the literature. Key Words: Emotional Regulation, Social Competence, Emotion Socialization, Preschool Children
Collections