Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların piyanoda el pozisyonlarını destekleme amacıyla tasarlanan aparatın piyano eğitimine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Piyanonun büyük ve başlangıçta karmaşık gelen çok sayıda tuş sistemine sahip olması, OSB'li çocukların öğrenme süreçlerini etkileyebilmektedir. İlgili literatürde OSB'li çocuklara enstrüman öğretmenin ve enstrümantal müzik yapmanın çevrelerindeki dünya ile iletişim ve etkileşim kurma yeteneklerini geliştirmede yardımcı olduğu, bu çocukların öğrenimini desteklemek için müzikal materyale ihtiyaç olduğu vurgulanarak, çalgı eğitimiyle duyusal-motor zorlukların çözülmesine imkan sağladığına ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır. Piyano eğitiminde soyut bir süreci somut hale getiren ve eğitimin etkin, hızlı, kolay ve verimli olmasını sağlamak amacıyla piyanoya yardımcı aparatın (PİYAP) tasarlanması planlanmıştır. Bu kapsamda piyano eğitimi başlangıç düzeyi el pozisyonunu destekleme aparatının tasarlanması amaçlanmış ve PİYAP'ı geliştirme süreci tasarım geliştirme araştırması kapsamında gerçekleştirilmiştir.Araştırma süreci; literatür incelenmesi ve ihtiyaçların belirlenmesi, tasarım çerçevesinin oluşturulması, tasarımın çerçevesine yönelik 3 uzman görüşü ile tasarımın yapılandırılması ve tek denekli araştırma modelinde katılımcılar arası çoklu yoklama modelinde tasarımın uygulanarak denenmesi aşamaları gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda OSB tanılı üç çocuk ile araştırma uygulanmış, uygulama sürecinde OSB'li çocukların el pozisyonunu destekleyen PİYAP'ın piyano eğitiminde etkililiği belirlenmiştir. Bu süreçte başlama düzeyi, öğretim, öğretim sonu, izleme ve genelleme oturumları ile katılımcıların piyano eğitimi öncesi, öğretim sonrası ve kazanılan davranışların sürdürülebilme durumlarına ilişkin veriler elde edilmiştir. PİYAP ile gerçekleştirilen piyano öğretimi sonrasında katılımcıların %90 ve üstü doğru davranış ölçütünü karşıladığı, belirlenen 10 ölçüt hedef-davranıştan 9'unu yerine getirdiği görülmüştür. Piyano eğitiminde kullanılan PİYAP'ın OSB'li katılımcılarda uygulanması etkili bulunmuştur. Ayrıca 3, 5 ve 8 hafta sonra geçekleştirilen oturumlarda kazanılan davranışın kalıcı olarak devam ettiği görülmüştür. Genelleme oturumlarında katılımcıların gerçekleştirdiği davranışları benzer düzeyde yeni bir esere aktarabilme durumlarında %90 doğru davranış gözlenmiştir. The fact that the piano has a large number of key systems that seem complicated at the beginning can affect the learning processes of children with. In the relevant literature, It has been concluded that teaching instruments and, making instrumental music to children with ASD helps them to develop their ability to communicate and, interact with the world around them and, that musical material is needed to support the learning of these children, and, that it enables the resolution of sensory-motor difficulties with instrument training. It is planned to design the piano auxiliary apparatus (PIYAP) in order to concretize an abstract process in piano education and, to ensure that training is effective, fast, easy and efficient. In this context, it was aimed to design the piano training beginner level hand position support apparatus and, the development process of PIYAP was carried out within the scope of the design development research.During the research process; The stages of examining the relevant literature and determining the needs, forming the design framework, structuring the design with 3 expert opinions regarding the framework of the design, and applying and testing the design in the multi-probe model among the participants from singlesubject research were carried out. In this context, a research was conducted with three children diagnosed with ASD, and the effectiveness of PIYAP, which supports the hand position of children with ASD, in piano education was determined during the application process. In this process, data on the baseline, teaching, post-teaching, monitoring and generalization sessions, and the participants' pre-piano training, post-teaching and sustainability of acquired behaviors were obtained. After the piano instruction with PIYAP, it was observed that 90% and, more of the participants met the correct behavior criteria, and fulfilled 9 of the 10 criteria goal-behaviors. The application of PIYAP, which is used in piano education, on participants with ASD has been found effective. In addition, it was observed that the behavior gained in the sessions performed after 3, 5 and 8 weeks continued permanently. In the generalization sessions, 90% correct behavior was observed when the participants were able to transfer their behaviors to a similar new work.
Collections