Üniversite öğrencilerinde depresyonun yordayısı olarak duygusal zeka ve duyguları ifade etme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin ve duyguları ifade etme düzeylerinin depresyon düzeylerini yordama derecesi incelenmiştir. Bunun için araştırmanın alt boyutları olarak, depresyon düzeyinin bazı demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve depresyon düzeyi ile duygusal zeka ve duyguları ifade etme arasında ilişki olup olmadığı da incelenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını Biruni Üniversitesi'nde okuyan 370 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Katılımcılara, araştırmacı tarafından hazırlanan ve cinsiyet, kardeş sayısı, anne babanın birlikte veya ayrı olma durumu, fakülte ve sınıf düzeyinin sorulduğu Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Ayrıca, Hisli (1989) tarafından üniversite öğrencileri ile geçerliği ve güvenirliği yapılan Beck Depresyon Ölçeği, Deniz ve arkadaşları (2013) tarafından Türkçe adaptasyonu yapılan Duygusal Zeka Özelliği Ölçeği(TEIQue-SF) Kısa Formu ve Kuzucu (2006) tarafından Türkçe adaptasyonu yapılan Duyguları İfade Etme Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarında depresyonun, cinsiyet, kardeş sayısı, anne babanın birlikte veya ayrı olma durumu, fakülte ve sınıf düzeyi ile anlamlı olarak farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Depresyon ve duygusal zeka ile ilgili analiz sonuçları, öğrencilerin toplam duygusal zeka düzeylerinin ve duygusal zekanın alt boyutları olan iyi oluş, öz kontrol, duygusallık ve sosyallik düzeylerinin, depresyon düzeyleri ile istatistiksel açıdan negatif yönde anlamlı olarak ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin toplam duygusal zeka puanlarının ve duygusal zekanın alt boyutlarından öznel iyi oluş ile özkontrol puanlarının, depresyon düzeylerini istatistiksel açıdan negatif yönde anlamlı olarak yordadığı bulgusu elde edilmiştir. Duygusal zekanın duygusallık alt boyutu depresyonu yordamazken, sosyallik alt boyutunun ise depresyon düzeyini istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı olarak yordadığı tespit edilmiştir.Depresyon ve duyguları ifade etme ile ilgili analiz sonuçlarında ise öğrencilerin duyguları ifade etmenin alt boyutlarından olan olumlu duygu ifade düzeyleri ve yakınlık ifade düzeylerinin, depresyon düzeyleri ile istatistiksel açıdan negatif yönde anlamlı olarak ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin duyguları ifade etmenin alt boyutlarından olumsuz duygu ifade düzeyleri ile depresyon düzeylerinin istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı bir ilişkisinin olduğu saptanmıştır. Aynı zamanda öğrencilerin duyguları ifade etmenin alt boyutu olan yakınlık ifade düzeylerinin ve olumlu duygu ifade düzeylerinin depresyon düzeylerini istatistiksel açıdan negatif yönde anlamlı olarak yordadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin duyguları ifade etme düzeylerinin, depresyonu istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı olarak yordadığı görülürken, duyguları ifade etmenin alt boyutu olan olumsuz duygu ifade düzeylerinin depresyonu istatistiksel açıdan anlamlı olarak yordamadığı bulgusu elde edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Depresyon, duygu, duygusal zeka, duyguları ifade etme The purpose of this study is to determine whether the level of depression in university students as predicted by emotional intelligence and emotional expression. For this reason, whether the depression level differs according to some demographic variables and whether there is a relationship between depression level, emotional intelligence and emotional expression is examined.The participants of the study consisted of 370 university students studying at Biruni University. The Personal Information Form, which was prepared by the researcher and asked the gender, number of siblings, the status of the parents together or separately, the level of the faculty and the class was applied to the participants. Also, Beck Depression Scale, Emotional Intelligence Scale (TEIQue-SF) Short Form and Emotional Expression Scale was applied.In the results of the study, it was determined that depression, gender, number of siblings, parental status or separation were not significantly different between faculty and class levels. The results of the analysis of depression and emotional intelligence showed that the levels of emotional well-being, self-control, sentimentality and sociability, which are the sub-dimensions of emotional intelligence, were significantly correlated with depression levels. In addition, it was found that total emotional intelligence scores of the students and subjective well-being from the sub-dimensions of emotional intelligence and self-control scores significantly predicted depression levels in a negative direction. While emotional sub-dimension of emotional intelligence could not predict depression, it was found that sociability subscale significantly predicted depression level statistically. In the results of the analysis of depression and emotion expression, it was concluded that positive emotion expression levels and proximity expression levels which are sub-dimensions of emotion expression were significantly related to depression levels and statistically negative negatively. In addition, it was found that there was a statistically significant positive relationship between depression levels and negative emotion levels. At the same time, it was determined that the level of affinity, which is the sub-dimension of expressing emotions, and the levels of positive emotion expression significantly predict depression levels in terms of statistical significance. While the students' levels of expressing emotions significantly predicted depression significantly in terms of depression, it was found that negative emotion expression levels which are sub-dimensions of emotion expression did not predict depression statistically significant.Key words: Depression, emotion, emotional intelligence, emotional expression
Collections