Kişi iş uyumu ile proaktif kişilik ve proaktif çalışmanın akademik personel performansı üzerine etkisi: Bartın Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgütlerde çalışanların bilgi, tecrübe ve yeteneklerinin yaptıkları işle uyumlu olması beklenmektedir. Bununla birlik örgütler sürdürülebilir rekabet için çalışanlarından işlere aktif bir şekilde katılmalarını, gerekirse inisiyatif kullanmalarını isteyebilmektedir. Bu nedenle günümüzde kişi iş uyumu, proaktif kişilik ve proaktif çalışma konuları çoğu yöneticinin üzerinde durduğu konulardır. Çalışanların yaptıkları işle uyumunun onların performanslarını etkileyeceği düşünülmektedir. Ayrıca çalışanların proaktif kişilik ve proaktif çalışma davranış sergilemeleri de onların performansını etkileyebilmektedir. Yapılan bu tez çalışmasının amacı, akademik personelin performans düzeyleri ile kişi iş uyumu, proaktif kişilik ve proaktif çalışma konularının bir ilişki içerisinde olup olmadığını tespit etmektir. Çalışmada öncelikle kişi iş uyumu, proaktif kişilik ve proaktif çalışma konularıyla ilgili daha önce yapılan çalışmalar ışığında bilgiler verilmiştir. Bu bilgilerde kavramların ilişkili olduğu konular açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca performans ve akademik performans konuları da incelenmiş ve bu konuların kişi iş uyumu, proaktif kişilik ve proaktif çalışma konuları ile ilişkileri ortaya konmaya çalışılmıştır.Daha sonrasında ampirik çalışmalar kısmında değişkenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bunun için 2017 yılında Bartın Üniversitesi' nde görev yapan akademik personel üzerinde çalışma yapılmıştır. Verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Verilerin hazırlanması evresinde 455 akademisyenin tamamına ulaşılmış yani tamsayım yöntemi ile tüm evrenden veri toplanmaya çalışılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 24 veri analiz programı kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda katılımcıların akademik unvanları ve görev süreleri ile çalışmamızda akademik performans kriteri olarak aldığımız 2015 ve 2016 yılı akademik teşvik puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca akademik personelin kişi-iş uyumuna yönelik görüşleri ile 2016 yılına ait akademik teşvik puanları arasında da pozitif bir ilişkinin olduğu ortaya konmuştur. Son olarakta akademik personelin kişi iş uyumu, proaktif kişilik ve proaktif çalışmaya yönelik görüşlerinde demografik özelliklerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. The knowledge, experience, and skills of employees of organizations are expected to be compatible with the job they do. In addition to this, organizations might ask their employees to actively participate in the works and use discretion if necessary for the sake of sustainable competition. For this reason, nowadays the subjects of person-job fit, proactive personality and proactive working are emphasized by several managers. It is thought that the harmony between the employees and the job they perform will affect their performance. Besides, employees' exhibiting proactive personality and proactive working behavior can also affect their performance. The purpose of this thesis is to determine whether the academic staff's performance levels are associated with person-job fit, proactive personality and proactive working. In the study, firstly, information was presented in the light of the previous studies conducted on the subjects of person-job fit, proactive personality and proactive working. The issues related to these concepts are explained through this information. The matters of performance and academic performance are also examined, and their association with the person-job fit, proactive personality and proactive working subjects are manifested.Then, associations between the variables have been examined in the empirical analyses part of the study. For this, a survey on the academic personnel working at Bartın University in 2017 was conducted. The survey method was used to collect data. At the data preparation phase, all of 455 academic staff have been reached, in other words, data was collected from the entire population with the full enumeration method. SPSS 24 data analysis software was used for data analysis. As a result of the analyses run, it was found that there is a significant association between the academic titles and tenure years of the academicians and 2015 and 2016 academic incentive scores that we used as performance criteria in our study. It was also revealed that there is a positive association between the academicians' views on person-job fit and academic incentive scores for 2016. Finally, it was found that the opinions of the academic staff on person-job fit, proactive personality and proactive working do not significantly vary across their demographic characteristics.
Collections