Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin örgütsel adaletleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin etik liderlik davranışları ile örgütsel adalet algıları arasında etkilerinin incelenmesidir. Araştırmaya 2019-2020 eğitim öğretim yılında Sakarya ilinde bulunan okullarda görev yapan 90 kadın ve 254 erkek toplam 344 öğretmen dâhil edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin etik liderlik algılarının belirlenmesinde `Etik Liderlik Ölçeği`, örgütsel adalet algılarının belirlenmesinde ise `Örgütsel Adalet Ölçeği` kullanılmıştır. Yapılan normallik testi sonrasında alt problemleri test etmek için t-testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin algıladıkları etik liderlik algıları ve örgütsel adalet algıları arasında, cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, okuldaki görev süresi ve okul yöneticiliği görevi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bağımlı değişkenler arası ilişki yönlerinin belirlenmesi amacıyla etik liderlik ve örgütsel adalet algıları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin etik liderlik ve örgütsel adalet algıları üzerine yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda literatürdeki çalışmalarla paralellik gösterdiği gözlemlenmektedir. Bununla beraber elde edilen bulgular ışığında beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının yükseltilmesinde etik liderlik davranışlarının önemli olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi ve spor öğretmeni; Etik liderlik; Örgütsel adalet. The aim of this research was to examine the effects of physical education and sports teachers on ethical leadership behaviors and perceptions of organizational justice. The research included 90 women and 254 men, 344 teachers working in schools in the province of Sakarya in the academic year 2019-2020. The `Ethical Leadership Scale` was used to determine the ethical leadership perceptions of the teachers who participated in the research, and the `Organizational Justice Scale` was used to determine the perceptions of organizational justice. After the normality test, t-test, ANOVA and Pearson Correlation Analysis were used to test sub-problems. At the end of the research, statistically significant differences were detected between the ethical leadership perceptions of teachers and their perceptions of organizational justice, by variables of gender, age, professional seniority, term of office at school, and school principal. It was concluded that there was a positive and positive relationship between ethical leadership and organizational justice perceptions in order to determine the relationship directions between dependent variables. As a result, it is observed that physical education and sports teachers are in line with the studies in the literature in line with the findings obtained as a result of the analysis on ethical leadership and organizational justice perceptions. However, in the light of the findings, it was concluded that ethical leadership behaviors are important in raising the organizational justice perceptions of physical education and sports teachers.Key Words: Physical education and sport teacher; Ethical leadership; Organizational justice.
Collections