Effectiveness of lobbying on EU institutions: In a comparative perspective to European Commission, European Parliament and council of ministers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1970'lerden sonra, globalizasyon kavramının gelişi ile beraber, her şirket bu globalizasyon oyununda yer alabilmek ve bu oyunun aktif bir oyuncusu olarak sayılabilmek için global hale gelmek zorunda kaldı. Global ekonomi ile siyasetin arasındaki ilişki, çok uluslu şirketlerin siyaset üzerinde onu daha çok uluslu bir hale getirebilmek için yaptığı baskıyla başladı. Washington DC'nin devamı olarak lobicilik, Brüksel'de bu baskıyı kurabilmek için ortaya çıkmıştır. Avrupa özel sektörü, çıkarını belli kurumlarda temsil etmek ve karar alma mekanizması üzerinde etkili olmak istemiştir.Brüksel, çıkar gruplarının bütün dikkatini Avrupa Tek Senedi ve Maastricht Anlaşmalarıyla çekmiştir. Bu yüzden, bütün şirketler ve kuruluşlar tüm lobicilik tekniklerini denemede ve baskı yapmada çok cömert davranmışlardır. Daha sonra ulusal bazda artık çok da anlamlı olmayacağından lobicilik, ülke başkentlerinden Brüksele kaymıştır. Çok uluslu şirketler ulusal hükümetlerine baskı yapmaya başladıktan sonra siyaset Avrupa'da değişmeye başlamıştır. Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu yada Avrupa Konseyinin çıkar grupları ile iletişim kurmasının ana nedeni belli bir konu hakkında onlardan bilgi almaktır. Bu noktada, bu net bilgiyi daha hızlı sağlayan grubun o kuruma ulaşabilirliği ortaya çıkar. Bu yüzden ilişki basit olarak arz talep üzerine kuruludur. İlişki tamamen karşılıklıdır; çıkar grubu bilgiyi sağlar, ve karşılığında kurumlara erişebilirlik elde eder.Lobicilik faaliyeti esas olarak çıkar grubunun sahip olduğu üç kritere bağlıdır; çıkar grubunun büyüklüğü, grubun ekonomik stratejisi, ve Brükseldeki lokal çevre. Bütün bu düşünceler lobiciliği daha kompleks hale getirir ve onun daha popüler ve çekici olmasını sağlar. Sonuç olarak, AB kurumları çıkar grupları için erişilebilirdir, ve bu gruplar lobicilik teknikleri ile Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu ve Avrupa Konseyi üzerinde etkilidir. Lobi yapan kişinin bireysel özellikleri, önceki kişisel deneyimleri, konu, ve görevlilerin erişilebilirliği lobicilikte önemli noktalardır.Bu yüzden I. ve II. Bölümde tez, lobiciliğin tanımını, tarihini, kritiğini, ve nedenlerini tahlil etmiştir. III. Bölümde çıkar grupları ile kurumlar arasındaki erişilebilirliğe değinilmiştir. Finansal sektör üzerine yapılan bir araştırmayı göz önünde bulundurarak, IV., V. ve VI. Bölümlerde Avrupa Komisyonu, Avrupa Parlamentosu ve Avrupa Konseyi ele alınmıştır. VII. Bölümde, erişebilirlik bazında bütün bu üç kurum arasında mukayese yapılmıştır. Son olarak, ekteki röportaj kısmında, Brükselde değişik sektörlerden kişilerle yapılmış 6 röportaj bulunmaktadır. Lobiciliğin etkisini analiz etmek için kullanılan methot önceki araştırma sonuçlarına ve röportajlarla sağlanan bilgiye dayalı karşılaştırmalı perspektif yöntemidir.Anahtar Kelimeler: AB Kurumlarına erişebilirlilik, Avrupa siyasetinin entegrasyonu, Çıkar grupları tarafından sağlanan bilgi After 1970s, with the introduction of the `globalization? concept, every firm had to become global in order to be included in the globalization game and to be regarded as an interactive player of that game. The relationship between global economy and politics starts with the pressure of multinational cooperations over politics to push it to become more multinational. As a continuation of Washington DC, lobbying occurred in Brussels in order to establish this pressure. European private sector wanted to represent their interest in certain institutions and would like to be effective on the decision making process.All the attention of interest groups is attracted by Brussels with the Single European Act and Maastricht Treaty. Therefore, all firms and associations acted very generous at trying all lobbying techniques and pushed as much as they can. Then there is a shift of lobbying from national capitals to Brussels, as lobbying nationally wouldn?t be so meaningful anymore. After multi national cooperations pushed the national governments, politics started to change in Europe. The main reason for the European Commission, European Parliament or the Council of Ministers to get in touch with the interest groups is to receive information about a certain subject. At this point the faster the interest group supplies this precise information, the more accessibility of that group occurs to that institution. So it is basically based on supply & demand relationship. The relationship is totally reciprocal; the information is supplied by the interest group, and in return they get accessibility to them.Lobbying activity depends mainly on three criteria of the interest group; the size of the interest group, economic strategy of the group, and the domestic environment in Brussels. All these considerations made lobbying more complex and turned it to become more popular and attractive. As a result, the EU institutions are accessible to interest groups, and interest groups are effective on the European Commission, European Parliament, and Council of Ministers with their lobbying techniques. Individual features, prior personal experience of the lobbyist, subject, accessibility of the officials are crucial elements in lobbying.Therefore in Chapter I and II, the thesis analyzes definition, history, criticism and reasons of lobbying. Chapter III deals with accessibility between interest groups and institutions. By taking account of a prior research on financial sector, in Chapter IV, V and VI the European Commission, European Parliament and Council of Ministers are examined. In Chapter VII, there is the comparison between all these three institutions in terms of accessibility. Finally in the interviews part, six interviews were made in Brussels from different sectors. The method guiding to analyze effectiveness of lobbying is the comparative perspective based on prior research results and information supplied by interviews.Key Words: Accessibility to EU institutions, Integration of European Politics, Information provided by interest groups.
Collections