Alienation in new Turkish cinema
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yabancılaşma Kavramı, özellikle Modernleşmeyle birlikte insanlığın gündemine gelmiştir. Türkiye'de yaşanan yabancılaşma ise çok katmanlı bir yabancılaşmadır. Bir yandan Modernleşme projesinin sonuçlarını içerirken, bir yandan da uygarlık değiştirme projesi olarak biçimlenen Türk Modernleşmesinin sonuçlarını içerir. Özellikle 1980 sonrası; Türkiye'nin Küreselleşmesiyle ve neo-liberal ekonomiyle birlikte artan yabancılaşma olgusunun izlerini Yeni Türk Sinemasında'da görüyoruz. 1995`ten sonraki popüler olmayan Yeni Türk Sinemasını yabancılaşma kavramı üzerinden açıklayabiliriz.Tezin ilk bölümünde; batının modernleşme tarihi kısaca özetlendikten sonra yabancılaşma kavramının tarihi ve kavrama katkı yapan düşünürlerin görüşleri kısaca anlatılarak tarihsel ve kuramsal bir analiz yapılmıştır. İkinci bölümde Türk modernleşmesi, sonuçları ve batı modernleşmesinden farklılıkları tartışılmıştır. Türk modernleşmesinin kendine özgü temel dinamikleri ve doğu- batı ikiliği tarihsel ve analitik bir bakışla ele alınmıştır. Son bölümde ise 1990 sonrası Türk sineması çeşitli örneklerle yabancılaşma kavramı üzerinden açıklanmıştır. Özellikle Uzak ( N.B. Ceylan, 2002 ) ve 5 Vakit (R. Erdem, 2006 ) filmlerinin üzerinde durularak yapı, içerik ve filmlerin içinden çıktıkları bağlam eksenlerinde incelenmiştir. The concept of Alienation has been brought to the agenda of mankind with modernisation. The alienation in Turkey is a multi-level alienation. On one hand it includes the consequences of the Modernization while on the other hand the consequences of Turkish Modernization which is formed as an alteration project of the civilization. Especially after 1980; we see the traces of alienation, which increased with Turkey's Globalization and the neo-liberal economy, in the Contemporary Turkish Cinema. We can explain the unpopular Contemporary Turkish Cinema after 1995 upon the the alienation concept.In the first part of the thesis; the history of western modernization is shortly explained, afterwards the history of alienation and doctrines of theorists who have contributed to this concept is mentioned in order to make a historical and theoretical analysis. In the second part the Turkish modernization, its consequences and differences with the western modernization are discussed. The major original dynamics of Turkish modernization and the duality of east-west is approached with a historical and analytic perspective. Ias for the last part, the post-1990 Turkish cinema is explained upon the alienation concept with various examples.The films of ( N.B. Ceylan, 2002 ) and 5 Vakit (R. Erdem, 2006 ) are emphasised and analysed within the framework of the structure, the content and the context they come from.Key Words: Modernization, Turkish Modernization, Alienation, New Turkish Cinema
Collections