The representation of the sacrificial mother in Turkish filmic melodrama between 1965-1990
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Annelik, Türk melodramlarının ve özellikle de Yeşilçam'ın önde gelen temsillerinden biri olmuştur. Bu annelik temsilleri; kültürel bir ürün olarak film ile içinden doğduğu coğrafyanın toplumsal, ekonomik ve tarihsel dinamiklerinin etkileşimiyle inşa edilmiştir. Bu çalışmada; Türkiye'deki feminist hareket genel anlamda annelik temsillerinin ve bu temsillerin bir alt kategorisi olan fedakar anne imgelerinin yaratılmasında önemli bir etki unsuru olarak ele alınacaktır. Tezin amacı, 1965-1990 yılları arasında Türk melodramlarındaki fedakar anne imgelerini feminist teori açısından incelemektir. This thesis examines the representations of the sacrificial mother in Turkish filmic melodramas between 1965 and 1990 from a feminist perspective. During this time, mother images were one of the prominent features of filmic melodramas in Turkey. These images were constructed through the interaction between the film as a cultural product and social, economical and historical developments of the film?s geography. In this study, the feminist movement in Turkey will be taken as one of the major sources of influence regarding general representations of the mother, and the sacrificial mother in particular.
Collections