Kampanyalı konut satımında ayıba karşı tekeffül borcu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tüketicinin korunması gelişmiş ve sanayileşmiş ülkeler için önemli bir kavramdır. Ülkemizde tüketicinin korunmasına yönelik olarak yapılan çalışmalar ancak 1995 yılında yasalaşabilmiştir. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun 09.09.1995 tarihinde yürürlüğe girmiş konut ise 2003 yılında Kanun kapsamına dâhil edilmiştir.Konutun, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamına alınması ile kampanyalı satıma konu edilebilmesi imkânı doğmuştur. Konutun ayıplı çıkması halinde tüketiciye, satıcı dışındakilere (imalatçı-üretici, bayi, acente, ithalatçı, konut finansman kuruluşu)'de, ayıp nedeniyle müracaat edebilme hakkı verilmiştir. Birden fazla sorumlu olması halinde bunların tamamı ile tüketici arasında sözleşme ilişkisinin varlığı aranmamaktadır. Ayıp halinde tüketiciye bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi, ayıp oranında bedel indirimi, ücretsiz onarım olmak üzere dört seçimlik hak sunulmuştur. Ayıptan sorumlu olanlara ise müteselsil olarak tüketicinin tercih ettiği talebi yerine getirme zorunluluğu yüklenmiştir. Bu hakların kullanılması için tüketiciye sadece ayıbı süresinde ihbar etme yükümlülüğü yüklenmiştir.Tezimizin konusunu oluşturan ? kampanyalı konut satımında ayıba karşı tekeffül borcu ? üç bölümde incelenmiştir. İlk bölümde kampanyalı konut satım sözleşmesinin tanımı, unsurları, türleri, hukuki niteliği, şekli ve içeriği ile resmi şekil şartının istisnası ve şekle aykırılığın sonuçları anlatılmıştır. İkinci bölümde öncelikli olarak ayıp ve ayıp çeşitleri üzerinde durulmuş, ayıba karşı tekeffül borcunun hukuki niteliği ve maddi ve şekli şartları ile ayıp halinde tüketicinin seçimlik hakları izah edilmiştir. Son bölümde ise konutun ayıplı çıkması halinde ayıptan sorumlular, sorumluluğun sınırları, ayıplı malın zarara neden olması halinde sorumlular ve sorumluluk prensibi anlatılmıştır. Consumer protection is an important concept for developed and industrialized countries. Studies for consumer protection in our country were codified as late as 1995. The Consumer Protection Law entered into force on 09.09.1995. Residential units were included in the said Law in 2003.Upon having been included in the Consumer Protection Law, residences became subject to campaign-based sales. In the event the residence is defective, the consumer has been given the right to apply to other relevant entities (manufacturer, dealer, agency, importer, housing finance institution) along with the seller, due to such defect. In case there is more than one liable person/entity, no presence of a contractual relationship between all of such entities and the consumer is sought. In case of defect, there are four optional rights available to consumers; terminating the contract including return of price, replacement of goods with fungible one free from defects, discount in proportion to defect, and repair of the good free-of-charge. Those who are liable for defect were made obliged to severally fulfil the demand preferred by the consumer. Consumer was only made obliged to inform of the defect in due course in order for him/her to be able to exercise these rights.?Warranty in campaign-based residence sales? which constitutes the subject of our thesis has been studied in three sections. The first section includes definition, elements, types, legal character, and form and content of the contract for campaign-based residence sales, the exception regarding the official form requirement and results of the violation of such requirement. The second section includes notably defect and types of defect; legal character and material and formal requirements of warranty and optional rights of consumers upon defect are examined in this section. The third section consists of the entities liable for defect; limits of responsibility; the entities liable for the damage due to defect and the joint responsibility principle.
Collections