The influence of parenting on academic achievement and social anxiety among Turkish adolescents with mediating effects of self-esteem and autonomy
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ebeveyn tutumlarının ergenlerin hayatlarında akademik ve sosyal yönlerle ilişkili olduğunu gösteren çalışmalar bulunmaktadır ve bu çalışma anne ve babanın ilgi ve kontrol seviyelerinin ergenlerin akademik başarıları ve sosyal kaygı seviyelerini ne derece etkilediğini ve ergenlerin özgüven ve otonomi düzeylerinin bu etkileşimdeki aracı rolünü incelemeyi amaçlamıştır. Araştırma örneklemini İstanbul ilindeki bir devlet ortaokulunda okuyan 174 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerden sosyo-demografik formu, anneleri ve babaları için ayrı ayrı Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeğini, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğini, Ergen Özerklik Ölçeğini ve Ergenler için Sosyal Kaygı Ölçeğini cevaplandırmaları istenmiştir. Araştırma sonuçları iki ebeveynin de ilgi ve kontrol seviyeleri tek modelde incelendiğinde, annenin ilgisinin ergenlerin özgüven seviyeleri aracılığıyla akademik başarılarını ve otonomi seviyeleri aracılığıyla da sosyal kaygılarını yordadığını göstermiştir. İki ebeveynin de kontrol düzeylerinin ergenlerin sosyal kaygılarını doğrudan etkilediği gözlenmiştir. Bulgular önceki araştırmaların ışığında tartışılmıştır. Ayrıca çalışmanın güçlü ve zayıf yanları ile katkıları sunulmuştur. Parenting dimensions have been found to be related with academic and social aspects of adolescents' lives and this study examined impact of maternal and paternal warmth and control levels on adolescents' academic achievement and social anxiety level through their self-esteem and autonomy levels. Participants were 174 students from a public secondary school in Istanbul. Students were asked to complete socio-demographic form, the Parenting Styles Questionnaire for mothers and fathers separately, the Rosenberg Self-Esteem Scale, the Adolescents Autonomy Questionnaire, and the Social Anxiety Scale for Adolescents. When both parents' warmth and control levels were examined in the same model, results indicate that warmth level from mothers predicts adolescents' academic achievement through their self-esteem and their social anxiety level through their autonomy. Both parents' control levels directly predict adolescents' social anxiety levels. Findings are discussed under the light of previous investigations. Strengths, limitations, and implications of the study are presented, as well.
Collections