Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin psikolojik şiddet (Mobbing)`e maruz kalma ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tüm toplumların geleceğine yön veren eğitim gibi bir alanda verimlilik kritik öneme sahiptir. Eğitim alanında en yüksek verimliliğe ulaşmanın yolu çalışanların yüksek motivasyonundan geçmektedir. Bu araştırmanın bulgularının motivasyonu olumsuz etkileyen ve yıldırma davranışlarını betimleyen unsurları ortaya koyarak bu problemin çözümü yönünde uygulayıcılara rehberlik etmesi beklenmektedir. Bu çalışma Kayseri'de ortaokul ve lisede görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin psikolojik şiddet (mobbing)'e ilişkin görüşleri ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik bilgiler incelenmiştir. Çalışmanın evrenini, Kayseri ilinde görev yapan 312 beden eğitimi ve spor öğretmeni, örneklemini ise 113'ü erkek, 57'si kadın olmak üzere toplam 170 gönüllü beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Anket formlarının değerlendirilmesi amacıyla SPSS 22 programı kullanılmıştır. Veriler tablolara dönüştürülerek araştırmada değerlendirilmiştir. Araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerine psikolojik şiddet ve motivasyon düzeyleri belirleme ölçekleri uygulanmıştır. Araştırmacıların cinsiyet, yaş, medeni durum, meslekte hizmet yılı ve eğitim kademesi demografik özeliklerine ilişkin bilgiler incelenmiştir. Yapılan bu çalışma sonucunda Psikolojik şiddet ile motivasyon düzeyi belirleme puan ortalamalarına bakıldığında araştırma grubunun cinsiyet, yaş, medeni durum, meslekteki hizmet yılı ve eğitim kademesi değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Psikolojik şiddete maruz kalmanın eğitim kademesi değişkeni açısından incelendiğinde ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmanın psikolojik şiddet ve alt boyutları ile motivasyon arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik yapılan analiz sonuçlarında, mobbing ile motivasyon arasında negatif yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırmanın regresyon analizi sonuçlarına göre psikolojik şiddetin alt boyutu olan mesleğine, şahsına ve sosyal yaşama bağımsız değişkenleri ile bağımlı değişken olan motivasyon düzeyi arasında negatif yönlü yani birbirine ters etki yapan iki farklı olgu olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Yapılan literatür çalışmalarında eğitim alanında psikolojik şiddet ve motivasyon arasındaki ilişkiye yönelik araştırmalar sınırlıdır ve özelliklede beden eğitimi ve spor öğretmenlerine yönelik yapılan araştırmaya fazla rastlanılmamıştır. Bu yönüyle bu çalışmanın sonuçları literatüre fazlasıyla katkı sağlayacaktır. Bu tür çalışmaların gerçekleştirilmesi durumunda özellikle fiziksel ve psikolojik anlamda çocukların ve gençlerin gelişiminde büyük katkı sağlayan beden eğitimi ve spor derslerinin olumlu etkileneceği, eğitime olumsuz katkı değil, daha fazla başarı için olumlu etki sağlayacağı göz önünde bulundurulmalıdır.Anahtar Kelimeler: Mobbing, motivasyon, benden eğitimi ve spor öğretmeni Productivity on the field of education which leads the future of the Turkish societies has a critical importance. For this reason, the study identifies the factors that affect the motivation of the employees negatively and reveals the main reasons of decrease in the educational productiyity in the light of science. It is expected that the applicant will guide the solution of this problem by revealing the elements that negatively affect the motivation of the findings of this research and and guide the aplicants about the solution of this problem. In this study, information about the relationship between the opinions and motivation levels of physical education teachers in secondary school and high school in Kayseri regarding mobbing were examined. The population of the study includes, 312 physical education and sports teachers working in Kayseri province and a total of 170 voluntary physical education and sports teachers including 113 male and 57 female. In order to evaluate the questionnaire using SPSS 22 software was used. The data were converted into tablelas and evaluated in the study. Psychological violence scale and motivation level scale were applied to physical education and sports teachers in the study. The researchers' gender, age, marital status, years of service in the profession and demographic characteristics of the education level were examined. As a result of this study, there was no statistically significant difference in terms of variables such as gender, age, marital status, occupational service years and educational level variables of the study group when the average scores of psychological violence and motivation level were examined. A statistically significant difference was found when the educational level of psychological violence was examined in terms of the variables. The results of the analysis for examining the relationship between psychological violence and sub-dimensions of the research and motivation were found to have a negative relationship between mobbing and motivation. According to the results of the regression analysis of the study, it was found out that there are two negative phenomena that have negative effects between psychological violence and independent variable, independent of social life and motivational level. In literature studies, there are limited researches on the relationship between psychological violence and motivation in the field of education and there is not much research done on physical education and sports teachers. In this respect, the results of this study will contribute greatly to the literature. It should be taken into consideration that physical education and sports lessons, which contribute to the development of children and adolescents in physical and psychological sense, will be positively affected if such studies are carried out, education will have a positive effect for more success, not a negative contribution.Key Words: Mobbing, mativation, physical education and sport teachers
Collections