Beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları ile diğer öğretmen adaylarının sosyal görünüş kaygısı ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan bu araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencileri ile eğitim fakültesine bağlı farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini üniversite öğrencileri oluşturmakla beraber, araştırmanın örneklemi 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Sakarya Üniversitesi'nin beden eğitimi ve spor yüksekokulu ile diğer eğitim bölümlerinde öğrenim gören 384 öğrenciden meydana gelmiştir. Katılımcıların akademik öz-yeterlik düzeylerinin tespit edilmesinde `Akademik Özyeterlik Ölçeği`, sosyal görünüş kaygılarının belirlenmesinde ise `Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 22 programı kullanılmıştır. Katılımcıların demografik bilgilerinin frekans ve yüzdelik dağılımlarının belirlenmesinde frekans analizi kullanılırken, ölçeklerden aldıkları ortalama puanların belirlenmesinde tanımlayıcı istatistiklerden yararlanılmıştır. Katılımcıların ölçek puanlarının demografik değişkenlere göre karşılaştırılmasında ise MANOVA analizi kullanılmıştır. Sosyal Görünüş Kaygısı ölçeği ve Akademik Öz-yeterlik ölçeğinin arasındaki ilişkinin incelenmesinde ise Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Ölçek puanlarının okul türüne ve yaş gruplarına göre karşılaştırılmasında One Way ANOVA analizi, cinsiyetlerine göre karşılaştırılmasında ise Independent Samples T testi kullanılmıştır. One Way ANOVA testinde grupların arasında anlamlı farklılık olması durumuda farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için post hoc test olarak Tukey testi kullanılmıştır.Araştırmanın sonunda katılımcıların akademik öz-yeterlik düzeylerinin orta seviyede olduğu tespit edilmiştir. Demografik değişkenler açısından ele alındığı zaman, katılımcıların akademik öz-yeterlik düzeylerinin eğitim gördükleri bölüm, yaş grubu, öğrenim görülen sınıf, akademik başarı düzeyi, aile yapısı, yaşamlarının büyük bir bölümünün geçtiği yerleşim yeri, anne ve baba eğitim durumu ile aylık gelir düzeyi değişkenlerine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur (p<0.05). Buna karşılık akademik öz-yeterlik düzeyinin cinsiyet ve beden kitle indeksi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir (p>0.05).Katılımcıların sosyal görünüş kaygılarının orta düzeyin altında bulunduğu tespit edilmiştir. Demografi değişkenler açısından ele alındığı zaman, katılımcıların sosyal görünüş kaygılarının öğrenim görülen bölüm, yaşamlarının büyük bir bölümünün geçtiği yerleşim yeri ve baba eğitim düzeyine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir (p<0.05). Buna karşılık katılımcıların sosyal görünüş kaygılarının yaş, beden kitle indeksi, cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, akademik başarı düzeyi, aile yapısı, anne eğitim düzeyi ve aylık gelir durumlarına göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir (p>0.05).Ölçekler arası korelasyon değerlendirildiği zaman, katılımcıların sosyal görünüş kaygıları ile akademik öz-yeterlik alt boyutlarından sosyal statü, bilişsel uygulamalar ve toplam akademik öz-yeterlik düzeyleri arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu ancak bu ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı (p>0,05), buna karşılık görünüş kaygısı ile teknik beceriler öz-yeterlik düzeyi arasında da negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir (p<0,05).Anahtar KelimelerÜniversite öğrencileri, sosyal görünüş kaygısı, akademik öz-yeterlik Current study aims to compare the levels of social appearance anxiety and academic self-efficacy of students studying in different departments of the physical education and sports teaching department and education faculty. In 2016-2017 education and training year, 384 students from college of physical education and sports and other education departments of Sakarya University participated in the study. `Academic Autonomy Scale` was utilized to determine the academic self-efficacy levels of the participants and `Social Appearance Anxiety Scale` was used to determine the social appearance anxiety. SPSS 22 program was performed for the analysis of the data obtained. Frequency analysis was used to determine frequency and percentage distributions of participants' demographic features, on the other hand descriptive statistics were used to determine average scores from the scales. MANOVA analysis was used to compare participants' scale scores according to demographic variables. Pearson Correlation Analysis was used to examine the correlation between Social Appearance Anxiety and Academic Self-Efficacy Scales. One Way ANOVA analysis was used to compare scale scores as school type anda age. Independent Samples t test was used to compare scale scores as gender. If there was difference between groups in result of One Way ANOVA, Tukey test was used to identify difference in which groups.As a result of the study, participants' academic self-efficacy levels were found to be moderate. When considered in terms of demographic variables, participants' academic self-efficacy levels were statistically analyzed according to the education level, age group, grade of study, academic achievement level, family structure, places where most of their lives passed, parental education level and monthly income level variables (P <0.05). On the other hand, it was determined that the level of academic self-efficacy did not show any significant difference according to variables of gender and body mass index (p> 0.05).Participants were found to have below-moderate level of social appearance anxieties. When the demographic variables were handled, it was seen that the social appearance anxieties of the participants showed a statistically significant difference according to the education level, the place where the majority of their lives passed, and the level of father graduation (p <0.05). On the other hand, it was determined that the social appearance anxieties of the participants did not show statistically significant differences according to age, body mass index, gender, grade of education, academic achievement, family structure, mother graduation level and monthly income status (p> 0.05).When the correlation between the scales were evaluated, it was found that there was an inverse relationship between the social appearance anxiety and the academic self-efficacy sub-dimensions of the participants, social status, cognitive applications and total academic self-efficacy levels, but this correlation was not statistically significant (p> 0,05) It was also found that there was an opposite and meaningful relationship between participants' appearance anxiety, technical skills and their self-efficacy level (p <0.05).Key WordsUniversity students, social appearance anxiety, academic self-efficacy
Collections