Networked resistance as hybrid third place: A cyber-ethnography on digital and actual facades
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada; toplumsal iletişim ve etkileşimin cereyan ettiği 'dijital' ve 'aktüel' mecralara dair 'yüzergezer yordam' vasıtasıyla yürütülmüş olan siber-etnografik saha çalışması aracılığıyla, 'Direnişin Ruhu' diye de adlandırılagelen, kolektif olarak hayata geçirilmiş öznellik biçimlerine dair kapsamlı bir betimleme ve derinlikli bir analiz sunmak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda; bu tez çalışmasında, birbiriyle ilişkili dört başlığa dair bilgi üretimi gerçekleştirmenin hedeflenmiş olduğu söylenebilir: 1) Direniş sırasında (ve sonrasında) bilhassa dijital mecralarda vuku bulmuş olan başkaldırı pratiklerine dair kültürel antropolojik bir izahı, siberetnografi çerçevesinde sunmak. 2) Ağ yapılı toplumsal hareketlerin kavranması noktasında potansiyel vaat eden kavramsal çerçeveleri eleştirel bir incelemeye tabi tutarak; direnişi, 'yatayda yeşermiş' olan diğer toplumsal hareketlerle gösterdiği benzerlikler ve onlardan ayrıştığı pratik hususlar bağlamında derinlemesine tahlil etmek. 3) Direniş'in 'sayısal' ve 'edimsel' veçheleri dolayımıyla ortaya çıkan melez uzamı, Oldenburg ve takipçilerince geliştirilmiş olan 'üçüncü mekan' mefhumunu eğretileyerek kullanmak suretiyle kavramsallaştırmak. 4) Bu bağlamda, köksaplı yeniden üretim ve saçılım kuramı çerçevesinde; böylesi melez öznellik ile yeşeren neşe ve mizah gibi pek çok duygulanım biçiminin kolektif iradenin serpilmesini sağlayışında oynadığı rollere dair tefekkür etmek. This study deals with the series of events of protest which have come to be collectively referred to in the popular discourse as the Resistance. Through a cyber-ethnographic fieldwork carried out, based on an 'amphibious researcher' positionality, in the digital, as well as the 'actual' sites where this resistance took place; this dissertation aims to provide a description of and an analysis on the collectively produced subjectivity that has been referred to as 'The Spirit of the Resistance'). In such regard, what I have hoped to accomplish in this thesis has four interrelated dimensions: 1) Coming up with a cultural anthropological account of the resistance (and its aftermath) with a special focus on dissident practices taking place in the digital realm and presenting them in the form of a cyber-ethnography. 2) Critically analysing the frameworks that have the potential to contribute to the development of a deep and grounded comprehension of networked social movements and elaboration of concepts that prove to be useful for recognizing continuities with and underlining ruptures from the general wave of acts of 'horizontalidad', and singling out what is particularly specific to the practicality of the resistance. 3) Conceptualizing the hybrid place of the Resistance, with its actual and digital facades, as a third place; by relying on the metaphorization of the concept developed by Ray Oldenburg and his followers. 4) Contemplating upon how the performance of this hybrid agency in this collectively created hybrid third place has been unfolded and manifested in its rhizomic modes of reproduction and dissemination; and how affects such as joy and humor have generated and utilized at the service of the corresponding collective agency.
Collections