Çalışanların yaşam boyu öğrenme ölçeğinin Türkçe uyarlaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Gardiner ve Kline (2007) tarafından geliştirilen `Çalışanların Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği`nin Türkçe'ye uyarlanmasıdır. Araştırmada öncelikle Türkçe'ye çevrilen Çalışanların Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği üç farklı dil uzmanına sunularak her bir maddenin çevirisi hakkında görüş ve önerileri alınmıştır. Ardından, 18 İngilizce öğretmenine Orijinal ve Türkçe Form 3 hafta arayla uygulanarak dilsel eşdeğerliği (dil geçerliği) tespite yönelik korelasyon analizleri yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği ve madde analizlerine ilişkin analizleri yapmak üzere ise araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme yapılarak 300 çalışanın katılımıyla uygulanmıştır. Uzman görüşlerine dayanılarak elde edilen ölçek formunun geçerlik ve güvenirliğine ilişkin kanıtlar elde etmek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre uyum indeksi değerleri RMSEA=0,075; GFI=0,914; AGFI=0,855; NFI=0,888; CFI=0,811 olarak bulunmuştur. Ayrıca iç tutarlılık anlamında güvenirlik düzeylerine ilişkin kanıtlar elde etmek üzere, ilgili ölçümlere ilişkin Cronbach α değerleri hesaplanmıştır. Verilerinin çözümlenmesinde SPSS 24.0 ve AMOS kullanılmıştır. Sonuç olarak, dil geçerliği korelasyon değerlerinin tamamı r=0,70'ten büyük bulunmuştur. Yapılan faktör analizleri sonucunda, Çalışanların Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği Türkçe Formu (ÇYBÖÖ-TF) 3 boyut altında toplanan toplam 16 maddeden oluşmuştur. Tutku alt boyutunun öz değeri 4,426, açıkladığı varyans %27,66; korku alt boyutunun öz değeri 2,586, açıkladığı varyans %16,16 ve hırs alt boyutunun öz değeri 2,023, açıkladığı varyans %12,64'tür. 16 maddenin tamamı toplam varyansın %56,465'ini açıklamaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise ölçeğin minimum şartları sağladığı ve bir model oluşturduğu görülmüştür. Diğer taraftan, iç tutarlılığın tutku alt boyutunda 0,803 (%80,3), korku alt boyutunda 0,821 (%82,1), hırs alt boyutunda 0,783 (%78,3) ve ölçek genelinde 0,780 (%78) olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla, Cronbach Alpha, madde-toplam korelasyonu ve ayırt edicilik testleri sonucunda ölçeğin güvenirlik şartını sağladığı kararına varılmıştır. Sonuç olarak, Çalışanların Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği Türkçe Formu'nun (ÇYBÖÖ-TF) çalışanların yaşam boyu öğrenme motivasyonlarını ölçme ve motivasyonu oluşturan tutku, korku ve hırs alt boyutlarını ortaya çıkarmayı kapsayan araştırmalarda kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.Anahtar KelimelerÇalışan, Hırs, Korku, Ölçek uyarlama, Tutku, Yaşam boyu öğrenme The purpose of this study is to adapt the `Lifelong Learning Scale of Employees` developed by Gardiner and Kline (2007) to Turkish. In the study, the Lifelong Learning Scale of Employees translated into Turkish was presented to three different language experts and opinions and recommendations were obtained about the translation of each item. Afterwards, 18 English teachers were applied to the original and Turkish Forms for 3 weeks, and correlation analyzes were conducted for linguistic equivalence (language validity). In order to analyze the structure validity and substance analyzes of the scale, the researcher conducted face-to-face interviews with 300 employees. Explanatory and confirmatory factor analyzes were conducted to obtain evidence on the validity and reliability of the scale form obtained on the basis of expert opinions. According to confirmatory factor analysis results, compliance index values were RMSEA=0.075; GFI=0.914; AGFI=0.855; NFI=0.888; CFI=0.811. In addition, Cronbach α values for the relevant measures were calculated to obtain evidence of the level of reliability in terms of internal consistency. In the analysis of the data, descriptive and meaningful statistical methods were used by using SPSS 24.0 and AMOS software. As a result, all of the linguistic validity values were found to be greater than r = 0.70. As a result of the factor analysis, the Turkish Form of Employee Lifelong Learning Scale (ÇYBÖÖ-TF) composed of 16 items collected under 3 sub-dimensions. The eigen value of the passion sub-dimension was 4,426 and the explained variance was 27,66%; the eigen value of the fear sub-dimension was 2,586 and the explained variance was 16,16%, the eigen value of ambition sub-dimension was 2,023, and the explained variance was 12,64%. All of the 16 items accounted for 56,465% of the total variance. As a result of confirmatory factor analysis, it was observed that the scale provided minimum conditions and formed a model. On the other hand, internal consistency was found to be 0.803 in the passion subscale, 0.821 in fear subscale, 0.783 in the subscale of ambition and 0.780 in the scale overall. Therefore, Cronbach Alpha, item-total correlation and the discrimination tests provided the acceptable reliability condition of the scale. As a result, it has been concluded that the Employees' Lifelong Learning Scale Turkish Form (ÇYBÖÖ-TF) can be used to measure lifelong learning motivations for employees and can be used in research to reveal passion, fear and ambition sub-dimensions which are forming motivation.Key WordsAmbition, Employee, Fear, Lifelong learning, Passion, Scale adaptation
Collections