Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeyleri ile eleştirel okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeyleri ile eleştirel okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada medya okuryazarlık ve eleştirel okuryazarlık düzey belirleme ölçekleri kullanılmıştır. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeyleri ile eleştirel okuryazarlık düzeyleri `cinsiyet, yaş, medeni hal, eğitim durumu, mesleki kıdem, görev yaptığı eğitim kademesi ve görev yeri` değişkenlerine göre incelenmiştir. Ayrıca araştırmada kullanılan iki ölçek düzeyi arasındaki ilişki de incelenmiştir. Araştırma modeli genel tarama modellerinden betimsel - ilişkisel tarama modelidir. Bu araştırmada genel tarama modeli, `Tesadüfi Örneklem` yöntemiyle örneklem grubuna uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini Sakarya ve Bartın İlinde farklı eğitim kademelerinde görev yapan 628 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Sakarya ve Bartın İlindeki beden eğitimi ve spor öğretmenleri arasından tesadüfi yolla seçilen 244 gönüllü beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Medya okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla Korkmaz ve Yeşil (2011) tarafından geliştirilen `Medya ve `Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği`(MODBÖ) ve `Eleştirel Okuryazarlık düzeylerini belirlemek için Yılmaz (2013) tarafından geliştirilen `Eleştirel Okuryazarlık Düzey Belirleme Ölçeği` (EODBÖ) uygulanmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine göre medya okuryazarlık düzeyleri ile eleştirel okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla MANOVA testi ile veriler analiz edilmiştir. MODBÖ ve EODBÖ arasındaki ilişkinin belirlenmesi için ise korelasyon analizi yapılmıştır. Gruplar arasındaki farklılığı belirlemek amacıyla TUKEY testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında `medeni hal` değişkeninin hem MODBÖ' nün hem de EODBÖ' nün alt boyutları üzerindeki etkisinin anlamlı farklılık içerdiği tespit edilmiştir. Diğer değişkenler, MODBÖ ve EODBÖ' nün alt boyutları üzerinde anlamlı farklılık içermemesine rağmen, faktörler boyutunda puanların anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. MODBÖ ve EODBÖ arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için yapılan korelasyon analizine göre beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin medya okuryazarlık düzeyleri ile eleştirel okuryazarlık düzeyleri arasında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda MODBÖ ve EODBÖ alt boyutları puan ortalamalarının orta düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştirAnahtar Kelimeler: Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni, Medya, Medya Okuryazarlığı,Eleştirel Okuryazarlık The aim of this research is to reveal the relationship between the levels of media literacy and critical literacy of physical education and sport teachers. Media literacy and critical literacy leveling scales were used in the study. The levels of media literacy and critical literacy of physical education and sport teachers were examined according to the variables of `sex, age, marital status, education status, occupational seniority, education level and duty position`. Besides, in this researches two scales were used between to relationship in this study. In addition, the relationship between the two scale levels used in the research has been examined.The research model is a descriptive - relational screening model from general screening models.In this study, the general screening model was applied to the sample group by the `Random Sampling` method. The researcher's universe constitutes 628 physical education and sports teachers working in different educational levels in Sakarya and Bartın.The sample of the research constitutes 244 voluntary physical education and sports teachers selected randomly from the physical education and sports teachers in Sakarya and Bartın provinces. to determine Critical Literacy levels were used to determine media literacy levels `Media and` Television Literacy Levels Scale `developed by Korkmaz and Yeşil (2011) and` Critical Literacy Leveling Scale `(EODBÖ) developed by Yilmaz (2013). Data were analyzed by MANOVA test to determine media literacy levels and critical literacy levels according to the demographic characteristics of the participants. Correlation analysis was performed for determining the relationship between MODBÖ and EODBÖ. To determine the differences between the groups, the TUKEY test was used. It has been found that the effect of the 'marital status' variable on the subscales of both MODBÖ and EODBO includes significant differences in the findings of the research. Although the other variables did not differ significantly on the subscales of MODBÖ and EODBO, it was found that the scores in factor dimension differed significantly. According to the correlation analysis between MODBÖ and EODBÖ, it was determined that there is a significant correlation between the media literacy levels of the physical education and sport teachers and the critical literacy levels in the moderate and positive direction. At the same time, the average scores of MODBÖ and EODBÖ subscales were found to be on the middle level.Keywords: Physical Education and Sport Teacher, Media, Media Literacy, CriticalLiteracy
Collections