Yetişkin becerilerinin beceri uyuşmazlığı bağlamında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, üniversite mezunu ve işgücü piyasasında istihdam edilen yetişkinlerin beceri uyuşmazlıklarının değerlendirilmesi üzerine çalışılmıştır. Beceri uyuşmazlığı; beceri eskimesi ve beceri açığı boyutunda ele alınmıştır. Aynı zamanda 21. yüzyıl becerileri de araştırma konusu içine alınmıştır ve bu bağlamda yetişkinlerin mevcut işlerinde 21.yüzyıl becerilerine ne düzeyde ihtiyaç duydukları belirlenmiştir. Beceri eskimesi ve beceri açığı düzeylerinin 21. yüzyıl becerilerine duyulan ihtiyaca göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Bu amaçla, üniversite mezunu ve işgücü piyasasında çalışan yetişkinlerin beceri uyuşmazlığını belirlemek üzere araştırmacı tarafından Beceri Uyuşmazlığı Ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek, beceri açığı ve beceri eskimesi boyutlarının her birinde beş madde olmak üzere toplam on maddeden 5'li likert tipinde geliştirilmiştir. Ölçek, Bartın ilinde üniversite mezunu 271 katılımcıya uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların beceri açığı düzeylerinin yüksek, beceri eskimesi düzeylerinin ise düşük olduğu görülmüştür. Çalışma yılı ve cinsiyetin beceri eskimesi ile beceri açığı puanları üzerinde farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Mezun olunan alan dışında bir işte çalışanların beceri eskimesi düzeylerinin daha yüksek ve mezun olunan alanla ilgili bir işte çalışanların beceri açığı düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Katılımcıların mevcut işlerini gerçekleştirmek için en çok ihtiyaç duydukları beceri iletişim becerisi iken; en az ihtiyaç duydukları beceri ise yabancı dil becerisi olarak tespit edilmiştir. Beceri açığı puanlarının eleştirel düşünme, problem çözme, girişimcilik, iletişim, işbirliği, yaratıcı düşünme, liderlik, sosyal beceriler, üretkenlik, hesap verebilirlik ve esneklik ve uyum becerisine duyulan ihtiyaca göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Beceri eskimesi puanlarının yaratıcı düşünme, bilgi ve iletişim teknolojileri, üretkenlik, esneklik ve uyum becerisine duyulan ihtiyaca göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. In this study, the evaluation of skill conflicts of university graduates and adults employed in the labor market was studied. Skill mismatch was handled in skill aging and skill deficit dimensions. At the same time, 21st century skills have been included in the research and in this context the level of 21st century skills that adults need in their current work has been determined. It was also examined whether skill aging and skill deficit levels differed according to the need for 21st century skills. For this purpose, the Skill Mismatch Scale was developed by the researcher to determine the skill mismatch of university graduates and adults working in the labor market. The scale was developed in a 5-point Likert type with a total of ten items, five items in each of the skill deficit and skill aging dimensions. The scale was applied to 271 university graduates in Bartin province. According to the results of the research; it was observed that the skill deficit levels of the participants were high and the levels of skill aging were low. It was observed that the year of education and gender did not cause a difference between skill aging and skill deficit scores. It was concluded that those who work in a job other than the graduated field have higher levels of skill aging while those who work in a job related to the graduated field have higher skill deficit levels. While the skill that the participants need most to perform their current work is communication skill; the least skill was determined as foreign language skills. Skill deficit scores were found to differ significantly according to the need for critical thinking, problem solving, entrepreneurship, communication, cooperation, creative thinking, leadership, social skills, productivity, accountability, and flexibility and adaptability. Skill aging scores were found to differ significantly according to the need for creative thinking, information and communication technologies, productivity, flexibility and adaptability skills.
Collections