TIMSS ve PISA sınavlarında yer alan biyoloji sorularının erişilebilirlik düzeylerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, her geçen dönem daha geniş bir katılımla uygulanan ve her öğrenciaçısından olası yeterliliklerini sergileme fırsatı tanıyacak şekilde geliştirilmek durumundaolan uluslararası düzeyde gerçekleştirilen TIMSS ve PISA sınavlarının fen testindebulunan biyoloji sorularının test erişilebilirliklerinin tespit edilmesi hedeflenmiştir. TIMSSve PISA sınavında ilgili alanda yöneltilen biyoloji konu kapsamıyla ilişkin sorularınerişilebilirlik düzeyleri Test Erişilebilirliği ve Düzenlenmesi Envanteri (TEDE) aracılığı ileincelenmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu TIMSS ve PISA sınavlarında bulunanbiyoloji sorularının erişilebilirlik düzeylerinin tespitinde görev alan kodlayıcılaroluşturmuştur. Kodlayıcıların seçiminde biyoloji veya fen eğitiminin yanında ölçme vedeğerlendirme alanında da deneyime sahip olunması kriteri aranmıştır. TIMSS ve PISAbiyoloji sorularının bilişsel erişilebilirlik düzeylerinin tespit edilmesi amacıyla dokümananalizi yöntemi kullanılmıştır. Test Erişilebilirliği ve Düzenlenmesi Envanteri'nin(TEDE)paragraf/soru uyaran, soru kökü, görseller, cevap seçenekleri, sayfa düzeni, ahlakboyutları kapsamında erişilebilirlik düzeyleri belirlenmiştir. Araştırma sonuçları TIMSS vePISA sınavlarında yer alan soruların yeterli erişilebilirlik düzeyinde olmadığınıgöstermektedir.Anahtar Kelimeler: Erişilebilirlik, PISA, Test erişilebilirliği, TIMSS In this study, it was aimed to determine the test accessibility of the biologyquestions in the science test of PISA and TIMSS exams, which are applied with a widerparticipation in each following period and which should be developed in a way that allowsstudents to demonstrate their potential competencies. In PISA and TIMSS exam, theaccessibility levels of the questions related to the scope of biology in the related field wereexamined through the Test Accessibility and Regulation Inventory (TEDE). The samplegroup of the study consisted of coders involved in determining the accessibility levels ofthe biology questions in the PISA and TIMSS exams. In the selection of coders, the criteriawere considered to have experience in measurement and evaluation as well as biology orscience education. Document analysis method was used to investigate the cognitiveaccessibility levels of PISA and TIMSS biology questions. Accessibility levels of theTEDE were determined within the scope of paragraph/question stimulus, question root,images, answer options, page layout, moral dimensions. The results of the researchindicated that the questions in PISA and TIMSS exams are not at the level of accessibility.Keywords: Accessibility, PISA, Test accessibility, TIMSS
Collections