İlköğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite durumları ve duygusal zeka düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ilköğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite durumları ve duygusal zeka düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini, Kayseri il milli eğitim müdürlüğüne bağlı okullarda okuyan ilköğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu okullar arasından kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen, Sümer Ortaokulu, Fatma-Mustafa Hasçalık Ortaokulu, Osman Hilmi Kalpaklıoğlu Ortaokulu, Hacı Ali Karamercan İmamhatip Ortaokulu, Hunat Hatun İmamhatip Ortaokulu, Besime Özdereci Ortaokulu ve Merve Koleji'nde eğitim gören, 309'u kız, 286'sı erkek olmak üzere toplam 595 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları; Kowaksi ve ark., (1997) tarafından geliştirilen Sert ve Temel (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan `Fiziksel Aktivite Soru Formu` (FAS) kullanılırken, ilköğretim öğrencilerinin, duygusal zekâ düzeylerini belirlemek amacıyla Küçükkaragöz ve Kocabaş (2012) tarafından geliştirilen toplam da 18 maddeden oluşan `Çocuklar için Duygusal Zekâ Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel olarak çözümlenmesinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve pearson korelasyon analizleri uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 25 paket programından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ilköğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite puanlarının; cinsiyet yaş ve sınıf düzeyine göre karşılaştırılmasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür (p<0.05). Günlük televizyon izleme süresi, günlük internet kullanım süresi, algılanan aile aylık gelir, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve son 1 yıl içerisinde okudukları kitap sayısına göre karşılaştırılmasında istatistiksel olarak herhangi bir anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür (p>0.05). İlköğretim öğrencilerinin duygusal zekâ paunlarının ise; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, günlük televizyon izleme süresi, günlük intertnet kullanma süresi, baba eğitim düzeyi ve son 1 yılda okudukları kitap sayısına göre karşılaştırılmasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür (p<0.05). Anne eğitim düzeyine ve algılanan aile aylık gelir düzeyine göre ise herhangi bir anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür (p>0.05). Sonuç olarak; ilköğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri arttıkça duygusal zekâ düzeylerininde artacağı tespit edilmiştir. Bu durum ilköğretim öğrencileri için fiziksel aktivite düzeylerinin duygusal zekâ için önemli bir değişken olduğunu göstermektedir. Sonuçlar ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve yapılacak olan yeni araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Fiziksel aktivite, Duygusal zekâ, İlköğretim öğrencileri. The purpose of this research; It is the study of physical activity levels and emotional intelligence levels of primary school students. The population of the study consists of elementary school students studying in schools affiliated to Kayseri Provincial Directorate of National Education. The sample of the study was chosen from among these schools with easy sampling method, 309 of which were educated in Sümer Secondary School, Fatma-Mustafa Hasçalık Secondary School, Osman Hilmi Kalpaklıoğlu Secondary School, Hacı Ali Karamercan İmamhatip Secondary School, Hunat Hatun İmamhatip Secondary School, Besime Özdereci Secondary School and Merve College. girl constitute 595 primary school students, 286 of whom are men.Data collection tools of the research; While `Physical Activity Questionnaire` (FAS) developed by Kowaksi et al. (1997) adapted to Turkish by Sert ve Temel (2014), a total of 18 items developed by Küçükkaragöz and Kocabaş (2012) to determine the level of emotional intelligence of elementary school students. `Emotional Intelligence Scale for Children` and Personal Information Form prepared by the researcher were used. Descriptive statistics, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and pearson correlation analysis were used for statistical analysis of the data. SPSS 25 package program was used to evaluate the data.According to the research findings, the physical activity scores of primary school students; There was a significant difference in comparison with gender age and grade level (p <0.05). It was observed that there was no statistically significant difference in the comparison of daily television viewing time, daily internet usage time, perceived family monthly income, mother education level, father education level and the number of books they read in the last year (p> 0.05).The emotional intelligence of the elementary school students; A statistically significant difference was found in comparison with gender, age, class level, daily television viewing time, daily intertnet usage time, perceived family monthly income level, father education level and the number of books read in the last year (p<0.05). It was observed that there was no significant difference according to the mother's education level and perceived family monthly income level (p>0.05).As a result; It has been determined that as the physical activity levels of elementary school students increase, their emotional intelligence levels will increase. This shows that physical activity levels are an important variable for emotional intelligence for primary school students. The results are discussed within the framework of the related literature and suggestions are made for new researches to be conducted.Keywords: Physical activity, Emotional intelligence, Primary School Students.
Collections