The effects of state aids to competition in the airline industry of European Union
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kuruluşundan bu yana, altmış yıldan fazladır, Avrupa Birliği kendi içerisindeki hedeflerinden biri olan ekonomik alandaki gelişimini sürdürmekte ve ilerletmektedir. Bu sebeple, koymuş olduğu hedeflerine ulaşmak için birçok araç kullanmaktadır. Bu noktada şunu da belirtmek gerekir ki; Avrupa Birliği dünyanın en güçlü siyasal ve ekonomik oluşumlarından biri haline gelmiştir. Özellikle ekonomik anlamda Avrupa Birliği önemli bir potansiyele sahiptir. Bu potansiyelin içerisinde devlet yardımları ve rekabet politikası koruyucu ve destekleyici yapısıyla Avrupa Birliği'nin mevcut gücünü beslemektedir. Söz konusu finansal gücün içerisinde sivil havacılık sektörünün de önemli bir payı bulunmaktadır. Bu tez çalışması, uygulamalar temelinde, devlet yardımları ve rekabet politikasının, birliğin finansal alanı üzerindeki etkilerine odaklanılmaktadır. Buna göre çalışmanın birinci bölümünde, devlet yardımlarının tanımı, kullanım modeli ve konunun Avrupa Birliği içerisinde yasal zemindeki sorumluları incelenmektedir. İkinci bölümde rekabet politikasının genel çerçevesi yer almaktadır. Konunun tarihsel zemini, finansal sistemi, Avrupa Birliği'nin mevcut mekanizması açısından avantajları ve aynı zamanda üye devletler ve onlara bağlı işletmeler açısından yararları ele alınmaktadır. Son bölümde, devlet yardımlarının Avrupa Birliği'nin sivil havacılık sektörü üzerindeki etkilerine dair bir araştırma söz konusudur. Anahtar Kelimeler: Avrupa Birliği, Sivil Havacılık, Rekabet Politikası, Havayolu Sektörü, Devlet Yardımları Since ever its creation, more than sixty years, European Union has been carrying on its development in order to have, as one of its aims, better economic conditions within the union borders. Therefore, it has been using several tools for the accomplishment of its goals. It is also obvious to say that European Union has become one of the most powerful political and economic entities of the world. In fact, European Union has a serious potential in economic means. In this sense, state aids and competition policy feed the current power of the union with their protective and supportive structures. In this financial power, civil aviation sector also has an important share. In this thesis, the study focuses on the EU's competition policy and state aid policies on the basis of these applications and the effects of the practices to the financial area of the union. According to that, in the first chapter of the thesis, there are definitions and evaluations about state aids, their usage model, legal dimension of the issue and responsibilities of the EU institutions. In the second chapter, there is the general frame of the competition policy in the EU. Its historical base, practice in the financial system, advantages for the EU's current mechanism and its benefits for the member states and their enterprises are the issues, which are evaluated in this chapter as well. In the last chapter, there is an investigation on the effects of state aids on the competition in the civil aviation sector of European Union.Keywords: European Union, Civil Aviation, Competition Policy, Airline Sector, State Aids
Collections