The effects of mother tongue and sociocultural aspects on second language acquisition: Turkish and English L2 learners
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İkinci dil öğrenimi birçok eğitimci ve araştırmacının dikkatini çeken bir alandır.Sürecin mekanizmalarını ortaya çıkarmak için yapılan çeşitli araştırmalar vardır.Bazı araştırmacılar, anadilinmüdahalesi, kelime ya da dilbilgisi öğrenimi, kültürel etkileşim ve edinim gibi olayların, belirli yönlerini araştırmışlardır.Bu araştırmada, tüm önceki deneyimleri birleştirmek ve ikinci dil öğrenim sürecinde anadilin etkilerini, hem de onu etkileyen sosyokültürel yönleri incelemek amaçlanmaktadır.Dil, sözdizimi, morfoloji, fonoloji ve semantiği içeren karmaşık bir sistem olarak incelenmiştir.Anadil ve ikinci dil arasındaki ilişkilerin birbirine girintili doğası adı geçen her bir bölümde ortaya çıkmaktadır.Edinim sürecinde kültür ve sosyal çevrenin rolü ve süreç üzerindeki etkilerini araştırılmıştır.Katılımcılar iki grup şeklinde karşılaştırılmıştır.Birinci grubudoğal olmayan bir ortamda İngilizce öğrenen Türkler oluşturmaktadır.İkinci grupta, doğal ortamlarında dil öğrenen anadili İngilizce olan kişiler sunulmaktadır.Anahtar kelimer: İkinci Dil Öğrenimi, Anadil, Kültürel Etkileşim, Etki, Kültür,Toplum Second language acquisition is an area of research that attracts attention of many educators and scholars. There are various research conducted in order to reveal the mechanisms of the process. Some studies have investigated particular aspects of the phenomena, such as mother tongue interference, acquisition of vocabulary or grammar structure, acculturation and acquisition. In this research there has been made an attempt to combine all previous experience and examine the effects of mother tongue on second language acquisition process, as well as sociocultural aspects that influence it. Language was examined as a complex system consisting of syntax, morphology, semantics and phonology. Interrelated nature of relationships between mother tongue and second language in each of these parts has been revealed. The researcher investigated the role of culture and social milieu in the acquisition process and their effect on it. Two groups of participants were compared. First group consisted of Turkish natives learning English in non-authentic environment. Second group was presented by English native speakers who acquired language in natural settings. The results of the investigations on both groups were compared in order to find the similarities and differences, and to work out general idea on the process of second language acquisition.Key words: Second Language Acquisition, Mother Tongue, Acculturation, Effects,Culture, Society
Collections