Müdür yardımcılarının mesleki gelişimleri konusunda okul müdürlerinin yaklaşımlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada müdür yardımcılarının yönetim alanındaki mesleki gelişimlerinin okul müdürü tarafından teşvik edilme durumu incelenmektedir. Araştırma, İstanbul İli, Büyükçekmece İlçesi, Meslek Liselerinde görev yapan 33 müdür yardımcısından tesadüfi olarak seçilen 15 müdür yardımcısı ile yapılmıştır. Tarama modeline dayalı bu nitel bir araştırmada nitel veri toplama yöntemlerinden yüz yüze görüşme yöntemi kullanılmıştır.Araştırma okul müdürünün, müdür yardımcılarının mesleki gelişimlerini teşviki konusundaki uygulamaları, karşılaştıkları problemleri aşma konusunda okul müdüründen aldıkları destekleri ve mesleki gelişimlerini olumlu/olumsuz yönde etkileyen durum ve etkenleri ortaya çıkarmaktadır.Araştırmada müdür yardımcılarının mesleki gelişimlerini teşviki konusunda okul müdürlerinin uygulamalarının; kendilerinin formal kurs ve programlar ile proje çalışmalarına katılmaları yönünde teşvik etmek ve akademik kariyer yapmak için desteklemek biçimde olduğu görülmüştür. Müdür yardımcıları mesleği icraları sırasında karşılaştıkları problemleri aşmak için okul müdürlerinin kendilerine sorumluluk ve yetki devrini birlikte verdiği, aralarında sağlıklı iletişim kurulduğu ve müdürün motivasyonlarını artıracak paylaşımları olduğu görülmüştür. Müdür yardımcılarının mesleki gelişimlerini okul müdürünün vizyoner, demokratik, katılımcı ve destekçi yaklaşımları olumlu etkilerken baskıcı yaklaşımlarının ise olumsuz etkilediği görülmüştür. Okul müdürlerinin müdür yardımcıları rutin toplantılar düzenleyerek kendi tecrübelerini paylaşmaları, müdür yardımcılarına problemlerin çözüm yolları konusunda yeni fikir ve yaklaşımlarda bulunmalarına izin vermeleri ve alınan kararların uygulanma sürecinde birlikte hareket etmelerinin sağlanmasının müdür yardımcılarının sürekli mesleki gelişimlerine katkısı olacağı saptanmıştır.Araştırmanın sonucu olarak; okul müdürü ile müdür yardımcıları arasında güçlü bir iletişim ağı kurulduğunda, okul müdürü dönüşümcü, öğretimsel ve eğitimsel liderlik rollerini sağlıklı bir şekilde yürüttüğünde ve mentorluk, yansıtıcı düşünme becerilerini geliştirip kullanabildiğinde müdür yardımcılarının mesleki gelişimlerini gerçekleştirdikleri ortaya konmuştur.Anahtar Kelimeler: Müdür, Müdür Yardımcısı, Kariyer, Mesleki Gelişim In this study, the encouragement and the support given by school principals to the assistant principals for their professional development in the field of school management were examined. This research study was made with randomly selected 15 people from 33 assistant principals working in vocational schools in Istanbul Province, Buyukcekmece District. The study is a qualitative research created with the survey model. In this research, face to face interview method was used to collect data. There search study reveals the implementations of school principals on promoting and encouraging the Professional development of assistant principals, the support they receive from them in order to over come the problems they encounter and the positive / negative aspects and factors that affect their professional development.Bassed on the findings following conclusions were drawn: it has been concluded that the implementation of school principals on promoting and encouraging the professional development of assistant principals is to encourage the participation of them in project work and to support their academic career with the formal courses and programs. We have found that the schools principals give the responsibility and the authority to the assistant principals to overcome the problems they encounter in the execution of their duty ,there is a good communication among them which in turn increase the principals' motivation. It has been observed that the school principals' visionary, democratic, participatory and supportive approaches have a positive impact, whereas their repressive approaches have negative impact on the professional development of the assistant principals. It has been concluded that the routine meetings organized by the school principals to share their own experiences, letting the assistant principals make innovative ideas and appraoaches for the solutions of the problems and ensuring the joint action during the implementation of the decisions will contribute to the assistant principals' continuing professional development.As a result of the project, it has been determined that the assistant principals are able to realize their professional development when a strong communication network is established among the principals and assistant principals as long as the principals run transformational, instructional and educational leadership roles properly and they develop and use mentoring and reflective thinking skills.Keywords: Principal, Assistant Principal, Careers, Professional Development
Collections