Sağlık meslek lisesinde görev yapan öğretmenlerin örğütsel bağlılık düzeyinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araĢtırmada sağlık meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkdüzeyleri örgütsel bağlılığın alt boyutlarında; cinsiyet, yaĢ, medeni durum, meslekikıdem, öğrenim durumu ve branĢ gibi değiĢkenlere göre incelenmiĢtir.AraĢtırmanın evrenini 2013–2014 eğitim-öğretim döneminde Ġstanbul ili Avrupa veAnadolu yakasındaki Sağlık Meslek Liselerinde görev yapan öğretmenleroluĢturmaktadır. AraĢtırmanın örneklem grubunu ise bu okullardan araĢtırmayagönüllü olarak katılan 220 kiĢi oluĢturmaktadır. AraĢtırmada öğretmenlerin örgütselbağlılık düzeylerini belirlemek üzere, Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafındangeliĢtirilen „Örgütsel Bağlılık Ölçeği‟ kullanılmıĢtır.Bulgulara bakıldığında; lise öğretmenlerinin duygusal bağlılık, devam bağlılığı,normatif bağlılık ve örgütsel bağlılık puanlarının „Ne KarĢıyım Ne Katılıyorum‟düzeyinde olduğu tespit edilmiĢtir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ölçeği puanlarınıncinsiyet değiĢkenine göre grupların aritmetik ortalamaları arasındaki farklılık duygusalve devamlılık bağlılıkta anlamlı bulunmazken normatif ve örgütsel bağlılık ölçeğindekadınların erkeklere göre örgütsel bağlılık puanları daha yüksek bulunmuĢtur. Medenidurum değiĢkenine göre grupların aritmetik ortalamaları arasındaki farklılıkdevamlılık ve normatif bağlılıkta anlamlı bulunmazken duygusal bağlılık ve örgütselbağlılık ölçeğinde anlamlı bir farklılık bulunmuĢtur. Evlilerin bekârlara göre örgütselbağlılık puanları daha yüksektir. Öğretmenlerin kıdemlerine göre örgütsel bağlılıkölçeği puanlarının gruplar arasında 11-15 yıl olan grupla 21 ve üzeri olan grup arasında, 21 ve üzeri kıdeme sahip olanların diğer gruplara göre örgütsel bağlılıkpuanları daha yüksek düzeyde bulunmuĢtur. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ölçeğipuanlarının okuldaki çalıĢma alanlarına göre grupların aritmetik ortalamalarıarasındaki farklılık duygusal bağlılık dıĢında tüm alt boyutlarda ve örgütsel bağlılıkölçeğinde meslek dersi öğretmenlerine yönelik anlamlı bulunmuĢtur. YaĢ değiĢkeninegöre grupların aritmetik ortalamaları arasındaki farklılık duygusal, devamlılık venormatif bağlılıkta anlamlı bulunmazken örgütsel bağlılık ölçekte anlamlı bir farklılıkbulunmuĢtur. En yüksek örgütsel bağlılık duygusu 41-50 yaĢ grubundadır. Öğrenimdurumu değiĢkenine göre anlamlı farklılık görülmemiĢtir.Anahtar Kelimeler: Örgütsel Bağlılık, Sağlık Meslek Lisesi his study examines the levels of organizational loyalty shown by the teachersworking in vocational schools of health in terms of certain variables such as sex, age,civil status, occupational seniority, education status and branch which could be alsodefined as the sub-dimensions of the organizational loyalty.The research environment is comprised of those teachers working in VocationalSchools of Health residing in the Anatolian and European sides of Istanbul city. Thesample group of the research is 220 people that participated into this research fromdifferent schools. `Organizational Loyalty Scale` as developed by Meyer, Allen andSmith (1993) has been used in order to determine levels of organizational loyaltyshown by the teachers that participated into the research.When we look at the findings, we determined that emotional loyalty, continuityloyalty, normative loyalty and organizational loyalty scores of the high school teachersis at the level of `I‟m am neither opposed, nor I agree`. While difference between thearithmetic averages of the teachers‟ organizational loyalty scale scores according tothe variable of sex was not found to be meaningful in case of emotional and continuityloyalty, women‟s score was determined to be higher than the men‟s score in normativeand organizational loyalty. The organizational loyalty score of the married teacherswas higher than the single teachers. The teachers‟ organizational loyalty scoresaccording to their seniority was found to be higher in the group of 21 or more years ofseniority as compared to the group of 11-15 years and other groups. The differencebetween the arithmetic average of the organizational loyalty scores among the teachers was found be meaningful in the teachers giving occupational lectures in terms of allsub-dimensions and in the scale of organizational loyalty except for the emotionalloyalty. The difference between the arithmetic average of the groups according to thevariable of age was not found be meaningful in case of emotional, continuity andnormative loyalty but a meaningful difference was determined in the organizationalloyalty scale. The highest sense of organizational loyalty was found to be present inthe group aged 41-50. No meaningful difference was seen in terms of the variable ofeducation status.Key Words: Organizational Loyalty, Vocational School of Health
Collections