Erken kariyer dönemi sınıf öğretmenleri ve müdür ilişkisi: Mesleğe yaklaşımda müdürlerin etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma; resmî ilkokullarda çalışan `erken kariyer dönemindeki` (mesleki kıdemleri 1-10 yıl arasında olan) sınıf öğretmenlerinin, kariyerlerinin ilk 5 yılında çalıştıkları okul müdürlerinin mesleğe yaklaşımlarına etkisine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen araştırmanın evreni 2013–2014 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Güngören ilçesindeki 11 resmî ilkokulda görev yapan sınıf öğretmenleridir. Çalışma grubunu, tesadüfi yolla seçilen 5 ilkokulda görevli, mesleki kıdemi on yılı aşmamış sınıf öğretmenleri arasından yine tesadüfi seçilen üçer öğretmen oluşturmaktadır. Görüşmeler şartları taşıyan 15 kişi ile yapılmıştır. Görüşmelerde katılımcıların ilk 5 yıllık tecrübeleri üzerinde odaklanılmış olup veriler bu dönem üzerinden değerlendirilmiştir. Görüşmelerden önce katılımcılara telefonda konu hakkında bilgi verilmiş, kendilerinden randevu alınmıştır. Katılımcıların onayıyla görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Görüşmeler 30¬-45 dakika aralığında sürmüş, problem durumu 5 ana soru ve görüşmenin akışında ortaya çıkan alt sorularla derinleştirilmiştir. Araştırmada katılımcıların büyük bölümünün göreve `idealist` başladıkları; mesleğe giriş, göreve ve çevreye uyum, beklentilerle gerçekler arasında denge kurma eğilimi, sınıf yönetimi, mesleki gelişim konularında yardıma ihtiyaç duydukları; bunlar için de müdürlerinden, rehber öğretmenlerinden, zümre arkadaşlarından ve tecrübelerinden faydalandıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Katılımcıların görüşleri okul müdürlerinin daha çok kişilik özelliklerinden ve iletişim gücünden etkilendikleri yönündedir. Okul müdürü tarafından değer gördüğüne inanan öğretmenin müdürüne ve kendisine güven duyacağı, çalışmalarında başarılı ve rahat olacağı, katılımcıların hâkim görüşüdür. Öğretmenler sınıf içi eğitim ortamları, sınıf yönetimi, velilere yaklaşım, okul idaresi ile iletişim gibi alanlarda ihtiyaç duydukları desteği ise daha çok zümre öğretmen arkadaşlarından almayı tercih etmektedirler. Anahtar Kelimeler: Mesleki Gelişim, Erken Kariyer Dönemi, Öğretmen, Okul Müdürü Research is conducted with the aim of examining the opinions of classroom `early career stage` (whose professional seniorities are between 1-10 years) teachers working in state elementary schools about the effect of principals, with whom they worked during the first 5 years of their teaching careers.The study group of this qualitative research consists of 3 classroom teachers from each of the 5 schools that were chosen randomly. Fifteen teachers who match the criteria of not exceeding 10 years of seniority in teaching were included in the study. The main focus of the interviews with the participants was the first 5 years in their teaching. The data was analyzed on the basis of this period. Before the interviews, the participants were called and informed about the subject, and appointments were made. The interviews were recorded in tape recorder with the participants' approval. The interviews lasted about 30-45 minutes; participants were asked to answer 5 main questions. It was concluded that a great part of the participants start to work with `idealist` views. It was seen that teachers need help in the issues such as the early period of entering the profession; compliance with duty and environment; tendency to balance the expectations and realities; classroom management; professional development. They progress their professional development by the help of their own experiences, principals, school counselors, and group teachers. It was revealed that teachers are mostly influenced by the characteristics and communication skills of their principals. For teachers' success trust to their own principals is crucial. The teachers who trust and are appreciated by their school principals will feel secure in their practices and will try their best for their delivery of teaching and professional development. The teachers mostly prefer to get the assistance from their colleagues on topics like in-class teaching environments, classroom management, communication with school management and parents.Keywords: Professional Development, Early Career Stage, Teacher, Principal
Collections