An investigation into relationship between degree of learning autonomy, academic and social variables
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı iki ayrı özel üniversitenin İngilizce Hazırlık bölümünde okuyan öğrencilerin,İngilizce öğrenimindeki özerklik dereceleri ve özerklik derecelerinin diğer akademik ve sosyal değişkenlerle ilişkisini araştırmaktadır.Ingilizce öğrenmede özerklik derecelerini bulmak için,aynı zamanda İngilizce öğrenimindeki motivasyon derecelerine,bu öğrenme sürecinde kendilerine ve öğretmenlerine yükledikleri sorumluluk bakış açılarına ve sınıf dışı İngilizceyi ne derece kullandıklarını araştırmayı hedeflemiştir.Bu çalışma aynı zamanda motivasyon,özerklik,sorumluluk duygusu ve Ingılızce sınıf dışı aktiviteler arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmıştır.Bu araştırma için veri toplama aracı internet üzerinden uygulanan bir ankettir. Bu anket İstanbul'da kar gütmeyen iki özel üniversitenin İngilizce hazırlık bölümünde okuyan 171 kişi tarafından yapılmıştır.Anket çalışmasıyla birlikte 13 öğrenciyle dört soruluk bir mülakat gerçekleştirilmiştir.Veri analizi nicel, frekans analizi,ortamalar,standart sapmalar ve analiz teknikleri uygulanarak gerçekleşmiştir.Sonuçlar öğrencilerin İngilizce öğreniminde motivasyon seviyelerinin yüksek olduğunu,özerklik seviyelerinin ortann biraz üstünde olduğunu, sorumluluk duygularının düşük olduğunu,öğretmenlerine daha çok sorumluluk yüklediklerini,sınıf dışı faaliyetlerinin ortalamanın biraz üstünde olduğunu göstermiştir. Sonuçlar aynı zamanda motivasyon ve özerklik arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki göstermiştir. Motivasyonda gelebilecek yüksek düzeyde bir artış öğrencilerin İngilizce öğrenimindeki özerklik derecesinde orta düzeyde bir artışa yol açabilir.Bununla birlikte,motivasyon ve sınıf dışı faaliyetler arasında pozitif yönlü düşük bir ilişki ortaya çıkmıştır. Motivasyonda meydana gelen yüksek düzeyde bir artış İngilizce öğrenimindeki sınıf dışı faaliyetlerde düşük düzeyde bir artış meydana getirebilir. Özerklik ve sınıf dışı yapılan faaliyetler arasında pozitif yönlü orta düzey bir ilişki bulunmuştur.Diğer değişkenler arasında bir ilişki görülmemiştir. The aim of this study is to investigate the autonomous level of the students who study at English Language Preparatory School of two non-profit universities in İstanbul. In order to find out students' autonomy level, it is necessary to investigate the students' motivation level in learning English, students' responsibility perception of their own and their teachers' responsibilities in learning English and how much the students use English outside of the class. In addition, it is aimed to see whether there is a relationship between the students' motivation level, autonomy level, and perception of responsibility, and their performing out-of-class activities or not. The online questionnaire used in the research was administered to 171 students at the English Prep Program. Data were collected through the online questionnaire and the interviews held with fourteen students. Quantitative data were analyzed through T-test, ANOVA, frequencies, means and standard deviations .For the qualitative aspect, students were given four questions to get in-depth results. The findings of this study demonstrated that students have high level of motivation, their autonomy level is above the average, their responsibility level is low, and performing out-of-class activities in support of English is above the average. In terms of motivation, no differences were found between gender, proficiency level, and fields of major. Concerning gender, female students reported higher level of autonomy than that of male students. On the other hand, there were not any differences between students' proficiency level and majors in terms of autonomy. Regarding the students' responsibility perception of their own and their teachers', and using English outside of the class, no differences were gathered in terms of their gender, proficiency level, and fields of major. Finally, data revealed that there was a positive correlation between autonomy and motivation. A big increase in motivation can lead to a slight increase in autonomy. In addition, there was a positive correlation between motivation and out-of-class activities. A greater increase in students' motivation in learning English may lead to a slight increase in the students' performing out-of-class activities.
Collections