The perceived effectiveness of the English for academic purposes syllabus at a foundation university in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dünyada yüksek öğretim düzeyinde İngilizce Dilinde Öğretimin artmasıyla Akademik İngilizce öğretimi ihtiyacı doğmuş ve dolayısıyla bu derslere uygun müfredatın planlanması, hazırlanması ve geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki bir vakıf üniversitesinde Yabancı Diller Yüksek Okulu'nda uygulanmakta olan Akademik Amaçlı İngilizce (AAİ) müfredat programının etkinliğine ilişkin olarak öğrenci ve okutmanların görüşlerinin değerlendirilmesidir. Çalışmanın bir başka amacı da İngilizce Eğitim veren farklı programlardaki öğrencilerin dilsel ve akademik ihtiyaçları ve bakış açıları arasında farklılıklar olup olmadığının belirlenmesidir. Katılımcılar 202 AAİ öğrencisi, 7 AAİ okutmanı ve son olarak AAİ programının yöneticisinden oluşmaktadır. Doğası gereği hem niteliksel hem de niceliksel olan veriler müfredata ilişkin kapalı ve açık uçlu sorulardan oluşan bir öğrenci görüşleri anketi, açık uçlu sorulardan oluşan okutman anketleri, okutmanlarla gerçekleştirilen bir odak grup mülakatı ve AAİ ders müfredatının belge analizi ile toplanmıştır. Çalışma bulguları neticesinde mevcut AAİ müfredatının öğrencilerin bazı temel İngilizce ve Akademik İngilizce ihtiyacını karşıladığı ancak öğrencilerin disiplinlere özel ihtiyaçları doğrultusunda müfredatın yeniden değerlendirilip geliştirilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır. The global rise of English Medium Instruction (EMI) at the tertiary level has created a substantial demand in Academic English instruction and subsequently, in the appropriate planning, designing and development of such course syllabi. In this regard, the focus of the present study was to evaluate an English for Academic Purposes (EAP) syllabus through the perceptions of the current EAP students and instructors on the effectiveness of the EAP syllabus in the School of Foreign Languages curriculum at a foundation (not for profit, private) university in Turkey. The study further aimed to explore whether any differences existed among the Linguistic and Academic English needs and perceptions of current EAP students studying in varying EMI faculties. The participants of the study consisted of 202 EAP students, 7 of their EAP instructors and lastly, the head of the EAP program. The data, both qualitative and quantitative in nature, were collected through a closed and open-ended syllabus perception student questionnaire, an open-ended instructor questionnaires, a focus group interview with the instructors, and a document analysis of the EAP course syllabus. The findings of the study revealed that the current EAP syllabus, while meeting some basic Academic and English Language needs of the students, should be considered for reevaluation and development according to the discipline-specific needs of students.
Collections