Gaining insights into preparatory school instructors` and students` metaphorical images of EFL writing instructors through metaphor analysis
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, İstanbul'daki bir vakıf üniversitesindeki İngilizce okutmanlarının ve hazırlık öğrencilerinin, İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten yazma okutmanlarına olan mecazı fikirlerini incelemek ve aynı zamanda, İngilizce okutmanlarının ve hazırlık öğrencilerinin İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten yazma okutmanlarına olan mecazı fikirleri arasında herhangi bir tutarlılık olup olmadığını araştırmaktır. Elli sekiz İngilizce okutmanı ve üç yüz otuz beş hazırlık öğrencisi bu çalışmaya katılmıştır. Veriler, metafor anketi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Çalışmanın bulguları, birçok hazırlık okulu okutman ve öğrencisinin, Öğrenci Merkezli Gelişim bakış açısında metafor üretme eğilimi olduğunu göstermiştir. Ayrıca, hazırlık okulu okutman ve öğrencilerinin İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten yazma okutmanlarına olan mecazi fikir ve bilişlerinin ortaya çıkması, kabul görmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu nedenle, İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten yazma okutmanları, öğretimlerinlerindeki iyi ya da gözden geçirilmesi gereken yerleri bulmalı, kendi öğretme şekil ve yollarını hazırlık öğrencilerinden ve okutmanlardan gelen kelimelere dökülmemiş ve incelenmemiş fikirler ışığında gözden geçirmelidirler. Böylelikle, yazma okutmanları ve öğretmen eğitmenleri, yazma okutmanlarının nasıl algılandığı, nasıl öğrettikleri ve öğrencilerin nasıl öğrendiği konusunda fikir edinebilirler. The purpose of this study is to investigate the English Preparatory School instructors' and students' metaphorical images of English as a Foreign Language (EFL) writing instructors at a foundation university in Istanbul, and also, explore whether there is any consistency of the conception of metaphorical images of EFL writing instructors given by preparatory school students and preparatory school English instructors. A sample of 58 EFL instructors and 335 students participated in this study. Data was obtained through metaphor surveys and semi-structured interviews. The findings of the study showed that most of the instructors and students have a tendency to generate metaphors in the Learner-Centered Growth perspective. It is also suggested that preparatory school instructors' and students' metaphorical images and cognitions of EFL writing instructors should be surfaced and acknowledged. Therefore, EFL writing instructors should look into their teaching ways and styles to detect good or other parts to consider in their teaching styles under the light of tacit and unexamined thoughts coming from both students and instructors. Lastly, EFL instructors, teacher educators and trainers may have an idea how they are perceived, how they teach and how students learn.
Collections