The role of parental involvement on language development of Turkish EFL learners
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı İngiliz Dili Eğitiminde ebeveyn katılımlı, ortak çalışmaya dayalı öğrenmenin uygulanmasını inceleyen ve bu süreçte öğrencilerin öğrenme sürecine katkı sağlayabilecek yöntem ve tekniklerin ortaya çıkartılmasına olanak sağlamaktır. Türkiye'de özel bir ilköğretim okulunun İngilizce derslerinde uygulanan vaka incelemesi, aile katılımlı çalışmaların öğrencilerin akademik, kişisel ve sosyal gelişimlerinde nasıl önemli bir rol aldığını incelemeyi hedefler. Bu çalışma, Türkiye, İstanbul'da özel bir ilköğretim okulunun 4. Sınıflardan 5 öğrencisi ve aileleri, İngilizce bölüm başkanı, Rehberlik Danışmanı, Yabancı İngilizce Öğretmeni ve 4 Türk İngilizce Öğretmeni tarafından yürütülmüştür. Niteliksel veri elde etmek adına, yarı yapılandırılmış görüşme, gözlemler ve öğrencilerin proje ve ödev kayıtlarından oluşan üç ölçek kullanılmıştır. Aynı zamanda, bu araştırma Epstein (2001) tarafından oluşturulan aile katılımlı çalışmanın, iletişim, evde öğrenme, ebeveynlik, karar alma ve gönüllülükten oluşan 5 türünü incelemiştir. Çalışmanın bulguları ebeveynlerin dil gelişiminde ve öğrenme sürecindeki hem etkileşimsel hem sosyal kazanımlarını edinmede uzun süreli ve güçlü bir yer oluşturduğunu toplum dilbilimsel açılardan inceleyerek ortaya konulmuştur.Anahtar Kelimeler: Aile Katılımı, Ortak Çalışmaya Dayalı Öğrenme ve Stratejileri, Sosyal Oluşturmacılık, Aile-Öğretmen Ortaklığı, Okul-Aile İlişkisi The purpose of this study was to investigate the feasibility of parent-centered collaborative learning in English language teaching at schools and to sort out the strategies and techniques which might help and contribute students' language learning process. This qualitative case study intends to examine how parental involvement can play a crucial role in the improvement of students' academic, personal and social background in English classes in a private primary school in Istanbul, Turkey on the beliefs of English language teachers. This study was carried out in a private primary school with 5 students from fourth grades English classes and their parents, 7 teachers including 1 native English teacher, 4 Turkish English teachers, the head of the language department and a student counselor at a private primary school (K12) in Istanbul, Turkey. In order to obtain qualitative data, three instruments were used: semi-structured interviews, observations, records of students' projects/homework assignments. This research also examined 5 types of parental involvement based on Epstein's (2001) framework: Communicating, learning at home, and parenting, decision making, and volunteering. The findings of the study revealed that parents are powerful partners in one's language development and learning process by contributing academic attainment both interactively and socially in a long term period in terms of sociolinguistic perspectives.Key words: Parental Involvement, Collaborative Learning and Strategies, Social Constructivism, Parent-Teacher Collaboration, School-Home Connections
Collections