The effects of critical thinking based instruction on Turkish EFL students` critical thinking disposition level, critical reading self-efficacy level, English writing performance and opinion on critical thinking
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, eleştirel düşünme temeli öğretimin İngilizce dil eğitimi alan öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim seviyeleri, eleştirel okuma özyeterlik düzeyi, eleştirel yazma performansı üzerine etkilerini ve deney grubu öğrencilerinin görüşlerine etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Veriler, İstanbul'da bulunan bir özel üniversitenin hazırlık okulunda dil eğitimi alan 26 Türk (EFL) öğrencisinden toplanmıştır. 13 öğrenci deney grubuna, 13 öğrenci kontrol grubuna atanmıştır. Deney grubu öğrencileri eleştirel tabanlı öğretim alırken, kontrol grubu geleneksel temelli öğretim almıştır. 4 hafta sürmüş olan çalışmada hem nicel hem nitel veriler toplanmıştır. Nicel veriler Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği Türkçe versiyonu (Kökdemir, 2003), eleştirel okuma özyeterlik ölçeği (Küçükoğlu, 2008) ve hazırlık dil öğrencilerinin komposizyonları, yoluyla elde edilmiştir. Nitel veriler deney grubu öğrencilerinin eleştirel düşünme üzerine tanımları yoluyla toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler, eleştirel düşünme temelli öğretim yönteminin, öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile eleştirel okuma özyeterlik seviyeleri ve İngilizce yazma becerilerinde istatistiki açıdan anlamlı farklılıklara yol açmadığını göstermiştir. Elde edilen nitel veriler ise, deney grubu öğrencilerinin eleştirel düşünme hakkındaki tanımları arasında bir fark olduğunu göstermiştir. The present experimental study aims to find out the effects of critical thinking-based instruction on the critical thinking disposition, critical reading self-efficacy levels, L2 critical writing performance of EFL learners. Besides, the present study aims to investigate the effects of critical-based instruction on the opinions of experimental group students. Data were collected from 26 EFL Turkish students, studying at a preparatory school of a private university in Istanbul, Turkey. With a total of 26 EFL students, classes were assigned as the experimental group (N=13) and control group (N=13). The experimental group received critical-based instruction in the integrated skills lesson while the control group received traditional instruction. This study lasted 4 weeks. To collect the data both quantitative and qualitative instruments were used. Quantitative data were gathered through California Critical Thinking Disposition Inventory- Turkish (CCTDI-T) (Kökdemir, 2003), Critical Reading Self-Efficacy Scale (CRSES) (Küçükoğlu, 2008) and students' opinion essays. Qualitative data were collected via definitions of students on critical thinking in the experimental group. The results coming from quantitative data indicated that there was no statistically significant difference between the groups in terms of their perceived CT disposition, critical reading self-efficacy level, and L2 critical writing performance. The results coming from the qualitative data showed that there was a difference between the experimental group students' pre- and post definitions on critical thinking.
Collections