In-service training needs analysis of Turkish language and culture teachers in Germany-The example of Württemberg region
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1960'lı ve 1970'li yıllarda büyük ölçekli işçi göçü ile Türk vatandaşları Almanya'da en büyük azınlık nüfusunu oluşturmuş ve Türk dili ülkede en yaygın olarak konuşulan ikinci dil haline gelmiştir. Türk kökenli çocukların giderek artan ana dil ve kültürü eğitimi ihtiyaçlarına cevaben, Türkiye Cumhuriyeti, Almanya ile arasında 1977 yılında imzalanan ikili anlaşma uyarınca yüzlerce Türkçe Öğretmenini ülkeye göndermektedir. Bu bağlamda, bu araştırmanın temel amacı Almanya'da çalışan Türk Dili ve Kültürü Öğretmenlerinin öğretme-öğrenme süreci ile ilgili olarak eğitim ihtiyaçlarını ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma nicel ve nitel verilerin toplandığı karma yöntemli bir araştırmadır. Araştırma araçları olarak, önce öğretmenlerin ihtiyaçlarını belirlemek için bir anket uygulanmış daha sonra öğretmenlerin görüşlerinin derinlemesine incelendiği yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bu çalışmaya Württemberg Bölgesi'nde görev yapan Türkçe ve Türk Kültürü Öğretmenleri katılmıştır. Araştırmanın bulguları, öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarını belirleyerek yurtdışında verilen Türk Dili ve Kültürü eğitimine önemli katkıda bulummuş ve öğretmen eğitimi program geliştiricileri için değerli öneriler sunmuştur. Through the large-scale labour immigration in 1960's and 1970's, Turkish citizens formed the largest minority population in Germany and the Turkish language became the second most widely spoken language in the country. In response to the growing need for native language and culture education of Turkish children, the Republic of Turkey has sent hundreds of Turkish Teachers to the country in accordance with the bilateral agreement signed with Germany in 1977. In this context, the main purpose of this study is to explore the training needs of Turkish Language and Culture Teachers working in Germany regarding the teaching–learning process. It is a mixed-method research in which both quantitative and qualitative data were collected. As research tools, first, a survey was implemented in order to decide teachers' needs and subsequently semi-structured interviews through which teachers' insight investigated in-depth were carried out. Turkish Language and Culture Teachers serving in Württemberg Region took part in this study. By determining teachers' training needs, the findings of the study made a significant contribution to Turkish Language and Culture education abroad and provided valuable implications for teacher training program developers.
Collections