Bir özel okul zincirinde çalışan öğretmenlerin okul müdürlerinin liderlik davranışlarına ve örgüt iklimine ilişkin algılarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, 2016-2017 eğitim öğretim yılı içerisinde, İstanbul ili, Anadolu ve Avrupa yakasındaki bir özel okul zincirindeki temel ve anadolu liselerinde görev yapmakta olan öğretmenlerin algı düzeylerine göre okul müdürlerinin liderlik davranışlarını ve okul iklimini belirlemek, okul müdürlerinin liderlik davranışlarının ve okul ikliminin cinsiyet, mesleki kıdem, mevcut mesleki kıdem, okul türü ve işletme modeli değişkenlerine göre farklılık olup olmadığını tespit etmek ve okul müdürlerinin liderlik davranışıyla okul iklimi arasında olan ilişkiyi göstermek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, katılımcılara 252 adet kişisel bilgi formu, `Çok Faktörlü Liderlik` ölçeği ile `Örgüt İklimi Ölçeği` verilmiştir. Veriler SPSS 24.00 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılıma uygunluğu Shaphiro wilk testi ile test edilmiş, normal dağılmayan özellikler için Mann Whitney u ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişkinin tespit edilmesi için ise korelasyon analizi yapılmıştır. Özel okul zincirindeki okul müdürlerinin gösterdiği liderlik davranışları ile okulların örgüt iklimi arasında güçlü, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin okul müdürlerinin liderlik davranışlarına yönelik algılarına göre okul müdürleri en çok dönüşümcü liderlik davranışı sergilemektedirler. Öğretmen algılarına göre okul ikliminin destekleyici müdür davranışı ve işbirlikçi öğretmen davranışı alt boyutları yüksek oranlara sahiptir. Bu bulgulara göre, özel okul zincirinde açık iklimin hakim olduğu sonucuna ulaşılmıştır. This research is has been conducted to determine the school climate and leadership behaviors of school principals according to the perception levels of teachers working in principal and Anatolian high schools and to determine if the leadership behaviors of school principals and climate of the school differed according to the gender, occupational seniority, current occupational seniority in that, school type and business model variables, and to show the relationship between school principals' leadership behavior and school climate in a private school chain in İstanbul, both in Anatolia and Europe side in the academic year of 2016-2017.In the research 252 personal information forms, `Multi-Factor Leadership` scale and `Organizational Climate Scale` were given applied to participants. Data was analyzed with the SPSS 24.00. Properness to normal distribution of the data was tested by Shaphiro wilk test, non-normally distributed features were Mann Whitney u and Kruskal Wallis test were performed. Correlation analysis was used in order to determine the relationship between leadership behavior and school climate.It has been concluded that there is a strong, positive and significant relationship between the leadership behaviors of school principals in the private school chain and the organizational climate of schools. According to teachers' perceptions of school principals' leadership behaviors, they mostly present transformational leadership behaviors. According to teachers' perceptions, in school climate, sub-dimensions of the supportive management behaviors and collaborative teacher behaviors have high rates. Based on this these findings, in the private school chain, the school climate has been identified as open climate among other climate types.
Collections