İlkokul müdürlerinin öğretmenleri güdüleme rollerine ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; ilkokullarda görev yapan okul müdürlerinin öğretmenleri güdüleme rollerini gerçekleştirme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Çalışma, 2016-2017 eğitim öğretim yılında, İstanbul ili Pendik ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilkokullarda görev yapan, 901 branş ve sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma evreninin tamamına ulaşılmaya çalışıldığından örneklem tayini yoluna gidilmemiştir. Araştırmada, `Kişisel Bilgi Formu` ve Yıldırım (2002) tarafından geliştirilen `Motivasyon Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizinde tanımlayıcı istatistik, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Scheffe Testi kullanılmıştır.Araştırma verilerine göre öğretmenler, okul müdürlerini değerlendirmede olumlu yaklaşmışlardır. İlkokul müdürlerinin güdüleme rollerini gerçekleştirme düzeyleri `çok yüksek` ve `yüksek` düzeyindedir. İlkokul müdürlerinin öğretmenleri güdüleme rollerine ilişkin, öğretmenlerin cinsiyet, yaş, meslekteki kıdem ve branş değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Güdüleme, Okul Müdürü, Öğretmen, İlkokul, The aim of the study is to examine the views of teachers related to the performance levels of the school principals'roles of motivation working in the primary schools. The population of the research constitutes of the classroom teachers (class guides) and branch teachers working in primary schools that are under the management of the Ministry of Education in Pendik which is in the district of the province of Istanbul in the academic year of 2016-2017. The scale model was used in the study. Sampling was not used in the research because we tried to reach the whole phase. The study was fulfilled amongst 901 branches and primary school teachers who are working in state schools. As data collection tools of, `Personal Information Form` and `Motivation Questionaires` developed by Yıldırım (2002) were used. The descriptives statistics, t-test, oneway analysis of variance (ANOVA) and Scheffe test was used as a statistical analysis method for the research database.As a result of the project, there are positive attitudes in the evaluation of the school principals. Motivational performance of the principals are at the levels of `very high` and `high`. Significant differences were observed in the teachers 'motivation for primary school principals' motivation according to their gender, ages, professional seniority and branch variables.Key Words: Motivation, School Principal, Teacher, Primary School,
Collections