Show simple item record

dc.contributor.advisorAtay, Derin
dc.contributor.authorÖz, Serpil
dc.date.accessioned2021-05-06T13:05:09Z
dc.date.available2021-05-06T13:05:09Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/591822
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, 6 haftalık bilinçli farkındalık meditasyon temelli müdahalenin (MMCI) hazırlık okulu öğrencilerinin ikinci dilde konuşma korkusunu, iletişim kurma isteğini, bilinçli farkındalık seviyeleri ve son olarak konuşma performansı üzerine etkisini incelemektir. Çalışma ayrıca MMCI'ya katılan öğrencilerin uygulanan programa ilişkin fikirleri de incelenmiştir. Çalışma 29 katılımcıyı içeren (N=12 kontrol, N=17 deneysel) İstanbul, Türkiye'de bir üniversitenin hazırlık okulu biriminde yürütüldü. Nicel bilgi üç farklı anket aracılığıyla, FCLAS, BİFÖ ve WTC, ön test ve ardıl test olarak toplandı. Buna ek olarak, nitel bilgi yarı-yapılandırılmış görüşmeler ve alan notları ile sözlü kayıt olarak toplandı. Analizler, MMCI programın öğrencilerin ikinci dilde konuşma korkusunu ve iletişim kurma isteği üzerinde etkisini göstermiştir. Özellikle, Parametric olmayan Mann Whitney U Test sonuçları hiç MMCI eğitimi almayan kontrol grubuna nazaran öğrencilerin ikinci dilde konuşma korkularında önemli derecede azalma (p < 0.011), ikinci dilde daha fazla iletişim kurma isteği (p < 0.001) ve daha yüksek derecede bilinçli farkındalık seviyesi (p < 0.000) açığa çıkardı. Deney grubu vize sınavından diğer tüm sınıfların içinde en yüksek skorları almıştır.Anahtar kelimeler: Bilinçli farkındalık, Yabancı dil konuşma korkusu, İletişim kurma isteği, Yabancı dil konuşma performansı, Farkındalık, Dikkat
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the effects of a 6-weeks of mindfulness meditation-based intervention program (MMCI) on EFL students' speaking anxiety, willingness to communicate in the second language (L2), their level of mindfulness and finally L2 speaking performance. In the present study, the opinions of the students who are involved in the MMCI training about mindfulness training were also investigated. The participants of the study were 29 students (N=12 control, N=17 experimental) enrolled in a preparatory program of a foundation (private) university in Istanbul, Turkey. Quantitative data was collected through three different questionnaires, FCLAS, BİFÖ and WTC, given as pre and post-test. Additionally, qualitative data was gathered by semi-structured interviews and field notes to receive verbal record. The results of the analyses showed that the program affected students' speaking anxiety and willingness to communicate in a foreign language. Specifically, the findings of a nonparametric Mann Whitney U Test revealed a significant decrease in participants' L2 speaking anxiety in English (p < 0.011), more willingness to communicate in English (p < 0.001) and higher level of mindfulness (p < 0.000) comparing to control group who received no MMCI treatment at all. Additionally, the experimental group had the highest scores from mid-term exam than the other groups of classes.Keywords: Mindfulness, Foreign language speaking anxiety, Willingness to communicate, Foreign language speaking performance, Awareness, Attentionen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe effects of mindfulness training on students` l2 speaking anxiety, willingness to communicate, level of mindfulness and l2 speaking performance
dc.title.alternativeBilinçli farkındalık eğitiminin öğrencilerin ikinci dilde konuşma korkusu, konuşma isteği ve bilinçli farkındalık seviyesi ve konuşma performansına etkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSpeaking problem
dc.subject.ytmSpeaking skills
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmSecond language learning
dc.subject.ytmMindfulness
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducation methods
dc.subject.ytmLanguage education
dc.subject.ytmForeign language education
dc.subject.ytmSpeaking
dc.identifier.yokid10160284
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid475460
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess