Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile okul kültürü arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile okul kültürünün ilişkisininincelendiğibu araştırmanın evreniniİstanbul İli Beşiktaş İlçesinde görevli öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi ise 396 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, Liderlik Stilleri Ölçeği ve Örgüt Kültürü ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 24.00 programı kullanılarak, verilerin normal dağılıma uygun olup olmamaları Shaphiro Wilk testiyle test edilmiştir. Sonrasında ise özelliklerin iki bağımsız grupta karşılaştırılmalarında Mann Whitney U testi, ikiden fazla bağımsız grupta karşılaştırılmalarında ise Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göreöğretmenler okul müdürlerinin en çok dönüşümcü liderlik stili gösterdiğinibelirtmiştir. Bunu Serbest bırakıcı liderlik stili izlemektedir. Okul kültürü algılarına yönelik analiz sonuçlarına göre ise öğretmenlerin okul kültürünü yüksek düzeyde algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmaya katılan öğretmenlerin, okul kültürüne yönelik algı düzeylerinde genel puanlarına bakıldığında Örgüte Bağlılık alt boyutunu diğer alt boyutlara göre daha yüksek algıladıkları tespit edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde öğretmenlerin okul müdürlerinin liderlik stillerine ilişkin algı düzeylerinin cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak yaş ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin okul kültürüne ilişkin algı düzeylerine bakıldığında ise yaş, cinsiyet, kıdem ve branş değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Okul Kültürü Ölçeği toplam puanı ile Okul Müdürleri Liderlik Stilleri Ölçeği toplam puanı arasında zayıf düzeyde anlamlı pozitifbir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. The study about the effects of the leadership styles of the school principals on the culture of the school has been carried out upon the teachers who are working in the Istanbul City, Besiktas District. The research sample consists of 396 teachers. As a result of this research, it was determined that the school principals predominantly exhibit transformational leader style according to the teachers' perceptions. This style is followed by the releaser leadership style. According to the analysis results regarding the school culture perceptions, it is understood that teachers perceive the school culture at a high level. It was found that the teachers who participated in the research have higher score of perception in the subscale of Commitment to Organization- Identification with Organization compared to the other general scores of the perception levels.As a result of the analyzes, it was concluded that the perception levels of the teachers about the leadership styles of the school principals do not show any significant difference according to gender and seniority variables but showed a significant difference according to age and branch variables. After the perception levels of teachers about school culture were examined, it was found that there was a significant difference according to age, gender, seniority and branch variables. It has been determined that there is a weak significant correlation in the positive direction between the total score of the School Culture Scale and the total score of the School Principals' Leadership Styles Scale.
Collections