Özel yetenekli tanısı almış ve almamış çocukların yalnızlık, empati ve mükemmeliyetçilik düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amaçlarından biri özel yetenekli tanısı almış ve almamış çocukların yalnızlıklarının yordayıcısı olarak mükemmeliyetçilik ve empatinin rolünü incelemektir. Bir diğer amacı ise, özel yetenekli tanısı almış ve almamış bireylerin yalnızlık, empati, mükemmeliyetçilik düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığı ve varsa bunun cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını araştırmaktır. Bu amaçlar doğrultusunda 270 özel yetenekli (133 Kız, 137 Erkek) ve 264 özel yetenekli olmayan (132 Kız, 132 Erkek) öğrenciye Sosyal Doyum Ölçeği, Uyumlu-Uyumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Çocuklar İçin Empati Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır.Özel yetenekli tanısı almış olan ve almamış olan bireylerin yalnızlığı mükemmeliyetçilik ve empati değişkenlerinin yordayıp yordamadığı yapılan iki ayrı aşamalı regresyon analizi ile sınanmıştır. Ayrıca, yalnızlık, mükemmeliyetçilik ve empati ölçeklerinden aldığı toplam puanlara 2 (özel yetenekli tanısı almak ve almamak) x 2 (cinsiyet) faktörlü Çoklu Varyans Analizi gerçekleştirilmiştir. Bulgular, mükemmeliyetçiliğin alt boyutları olan Şartlı Benlik Saygısı ve Hatalara Duyarlılık özel yetenekli tanısı almış bireylerin yalnızlığının %21,2'sini açıklamaktadır. Mükemmeliyetçiliğin alt boyutları olan Şartlı Benlik Saygısı, Hatalara Duyarlılık ve Onay Gereksinimi özel yetenekli tanısı almamış bireylerin yalnızlığını açıklama oranı %15,1'dir. Ayrıca, hem özel yetenekli tanısı almış grupta hem de özel yetenekli tanısı almamış grupta kızların mükemmeliyetçilik düzeyinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde, hem özel yetenekli tanısı almış grupta hem de özel yetenekli tanısı almamış grupta erkeklerin empati düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bulgular ışığında ailelerin ve öğretmenlerin, mükemmeliyetçiliğin olumsuz etkilerini göz önünde bulundurarak öğrencilerde mükemmeliyetçiliğin olumlu yönünü geliştirmeye çalışmaları önerilmektedir. Ayrıca hem tanı almış hem tanı almamış grupta erkeklerin empati, kızların mükemmeliyetçilik düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Üstün Zekâ, Üstün Yetenek, Özel Yetenek, Yalnızlık, Mükemmeliyetçilik, Empati The main goal of this research is to examine the role of perfectionism and empathy as a predictor of loneliness in gifted and non-gifted children. Another goal of the research is to investigate whether there is a relationship between loneliness, empathy and perfectionism levels of gifted and non-gifted individuals as well as whether the levels differ according to gender. For the purpose of this research, the Social Satisfaction Scale, the Compatibility-Non-Compliant Perfectionism Scale, the Children's Empathy Scale and the Personal Information Form was implemented by a group of 270 gifted students (133 females and 137 males) and with a group of 265 non-gifted students (132 females and 132 males).The findings obtained from the research shows that there is a significant effect of different sub-dimensions of perfectionism and empathy on loneliness in individuals who are gifted and non-gifted. In addition, Multivariate Analysis with a factor of 2 (gender) x 2 (taking and excluding gifted) was performed on the total scores of loneliness, perfectionism and empathy scales. Findings explain the 21.2% of the individuals who received the gifted diagnosis of the Conditional Respect and Fault Sensitivity subscales of perfectionism.The rate of explaining the loneliness of individuals who have not received a gifted recognition is 15.1%, which is the sub-dimensions of perfectionism, Regarding Conditional Self-Esteem, Fault Sensitivity and Approval Requirement. In addition, it was determined that the level of perfectionism was high in both the group with gifted and the group with non.gifted. Similarly, the empathy level of males was found to be higher in both the group with gifted recognition and the group with non-gifted recognition. It is suggested that with the help of these findings parents and teachers should try to develop a positive direction of perfectionism in their students, taking into account the adverse effects of perfectionism. It was also determined that the empathy of males and the perfectionism levels of females were higher in both gifted and non-gifted groups.Keywords: Gifted, Loneliness, Perfectionism, Empathy
Collections