An investigation of learner autonomy in language learning in tertiary education: From the perspectives of learner and teachers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın öncelikli amacı bir vakıf üniversitesinde kayıtlı olan B2 seviyesindeki Yabancı Dil Olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin İngilizce Hazırlık Programında özerk öğrenmeye hazır olup olmadığını araştırmaktır. Bu doğrultuda, bu çalışma ayrıca katılımcıların öğrenci özerkliği hakkında genel algıları ile birlikte, bu algıları arasındaki farklılıkları; öğrenci özerkliğinin hem öğrenci hem de öğretmenler tarafından bazı değişkenler yönünden nasıl algılandığını, ve bu değişkinler bazında katılımcıların düşüncelerinde herhangi bir farklılık olup olmadığını da incelemektedir. Bunun dışında, bu çalışma aynı zamanda her iki grup tarafından özerk öğrenmeyi teşvik ederken yaşadıkları zorlukları incelemektedir. Bu sebeple, mevcut çalışmada hem nitelik hem nicelik ölçen envaiçeşit veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Nicel veriler öğrenci ve öğretmenlere uygulanan anketler ile toplanırken nitel veriler röportajlardan elde edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin her ne kadar hala öğretmenlerine bağlı da olsalar; belirli bir düzeye kadar özerk öğrenme davranışları geliştirmeye hazır olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öğrenen özerkliğini destek ve teşvik etmek için, yükseköğretim dil eğitiminde öğrenen özerkliğinin ne kadar önemli olduğu hususunun öğrenci ve öğretmenlere tanıtılması gerektiği aşikar bir şekilde görülmüştür. Bu çalışmanın bulguları aynı zamanda öğrenen özerkliğinin teşvik edilmesini engelleyen bazı durumlar tespit etmiştir. Özellikle, sınav bazlı eğitim durumu hem öğrencilere hem de öğretmenlere öğrenen özerkliğini destekleme konusunda önemli güçlükler oluşturmaktadır. The primary purpose of the current study is to find out if B2 level EFL students enrolled at a private (non-profit, foundation) university are ready for autonomous learning in an English preparatory programme. In this regard, this study attempts to examine the overall perceptions of the participants of learner autonomy as well as the differences between them and how the concept of learner autonomy is perceived by the student and teacher participants regarding some variables, namely, student responsibilities and abilities, teacher responsibilities, and the differences between the students and teachers in their perceptions of the aforesaid variables. Besides, the present study sets off to investigate the challenges faced by both groups when they try to promote autonomous learning. Such being the case, a wide array of quantitative and qualitative data collection methods was utilised in this study. The quantitative data were obtained through questionnaires administered to students and teachers while the qualitative data were gathered through semi-structured interviews. The findings found out that students are, to a certain degree, ready to develop autonomous learning behaviours, however; they are still teacher-dependent. Furthermore, it was quite apparent that students and teachers need to be introduced to the importance of learner autonomy in language education at tertiary level so as to promote such autonomy. The findings of the present study have also identified certain obstacles to promoting learner autonomy in tertiary education. In particular, the exam-oriented educational context poses significant challenges to teachers and students in their efforts to promote autonomous learning.
Collections